Word ik met mijn Canonet 28 Pecker II?

In de film Pecker speelt een fototoestel de hoofdrol. Ik verwacht dat de de rol van de fotograaf beter betaald was, maar voor velen is de Canonet 28 de belangrijkste acteur. De fotograaf hoeft maar te richten, eventjes scherp stellen en klik … telkens is de foto technisch en inhoudelijk in orde. Iedere fotograaf wil een dergelijk toestel bezitten. Of het nu donker is of tegenlicht, de Canonet kan het allemaal aan.

En nu zie ik in de occasie vitrine bij Grobet, een goeduitziende Canonet 28 liggen.

_igp5505_2 Op het prijskaartje staat ‘Voor Verzamelaars 10€‘. Dat betekent dat de camera niet in orde is. Die toestelletjes hadden een goede naam. En het zou tof zijn die Canon terug te laten fotograferen. En wie weet misschien wordt ik dan even beroemd als Pecker.

_igp5516_2De batterij is uitgelopen. Origineel moet er PX625 kwikcel in. Die mogen voor milieuoverwegingen niet meer verkocht worden. De KA625 heeft dezelfde afmetingen maar de spanning is ongeveer 15% hoger en niet stabiel. Na het reinigen van de contacten en het vervangen van de batterij werkt de sluiter en de lichtmeter weer. Tof en de informatie van de lichtmeter in de zoeker lijkt te kloppen. Misschien is dit toestel ooit aangepast voor het gebruik alkalines. 😉

_igp5510_2De lichtdichtingen zijn kleverig geworden. Dat is gebruikelijk bij camera’s van deze leeftijd. De Canonet 28 new is verkocht tussen 1971 en 1976, hij is dus ongeveer 35 jaar oud. Ik vind geen neopreen en maak met dunne viltstrookjes nieuwe lichtpakkingen. Na het reinigen van de zoeker is de camera (bijna) zo goed als nieuw.

Gemengde gevoelens.

De Canonet is misschien zo goed als nieuw, de batterij geeft problemen. Het was te verwachten, de gevoeligheid moet ongeveer 2 stops hoger gezet worden.

Opgekleed naar de Volgelenmarkt
Opgekleed naar de Volgelenmarkt

Deze foto was zo sterk onderbelicht dat de kleurbalans niet meer juist te krijgen was. Omgezet in Zwart/Wit is ze nog bruikbaar.

Het stuurt wat onzeker met die zakjes aan je stuur, maar het gaat.
Het stuurt wat onzeker met die zakjes aan je stuur, maar het gaat.

Met zo’n camera kan je snel werken. Afstandschatten instellen en als de fietser ongeveer op zijn plaats is afdrukken.

Vóór 10 uur is er nog weinig volk.
Vóór 10 uur is er nog weinig volk. Het is dan moeilijk om onzichtbaar te blijven.
Is mijn poep niet te dik ....
Is mijn poep niet te dik …. of is dit een kwestie van ongewenste intimiteiten?
Heel goe gezind ziet ze er niet uit.
Ze had dat  sjaaltje beter rond haar hoofd gedaan om te verbergen dat ze dringend naar de kapper moet.
Geweld op het werk?
Geweld op het werk?

De resultaten zijn een beetje ontnuchterend. Pecker had die foto’s van levende personen gemaakt en niet van poppen. Ik wordt niet de nieuwe Pecker. ;-(

Ik heb het toestel ook nog gebruikt bij een fototocht naar Breendonk. Het toestel ligt me niet, maar dat is een uitvlucht.

Zou het resultaat dan toch van het manneke afhangen. Ik had zo gehoopt dat het bezit van zo’n super fototoestel een garantie op fantastische foto’s was. Weeral een illusie armer.

Over Flash

Mijn eerste foto's maakte ik nog voor ik een tiener was. Ondertussen is het een passie. Hoewel ik alle scheikundige processen van beeldvorming heb geleerd, ben ik nog steeds in de ban van de magie van analoge fotografie. Digitaal mag dan voordelen hebben, analoog is meer fun.
Dit bericht werd geplaatst in Fototoestellen en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie