Naar Breendonk

Het fort van Breendonk is een populaire plaats voor fotografen en ik begrijp niet waarom. Het is er niet aangenaam. Er zijn zoveel verschrikkelijke zaken gebeurd en de struisvogel in mij wil dat eigenlijk niet weten. Ik probeer er dan ook zo gevoelloos mogelijk door te lopen. En dat lukt vrij goed, tot ik in de toiletten zaal kom. Ik heb ze niet geteld maar ik denk dat er zo’n 100 personen tegelijkertijd, zonder enige privacy hun ‘gevoeg’, konden of moesten doen. Ik heb er geen foto van. Ik kreeg het verhaal niet in een beeld gevat. Voor mij toont het duidelijk hoe onbelangrijk de bewoners waren. Misschien is die WC zaal nog van in de tijd van Breendonk als fort, gebouwd in 1913. Kanonnenvlees is ook nooit belangrijk geweest. Eigenlijk is het niet te vatten.

Bezoekers met een gids. Dit mag nooit meer gebeuren.
Bezoekers met een gids. Dit mag nooit meer gebeuren.
Natuurlijk zijn sommige plaatsen  fotogeniek.
Natuurlijk zijn sommige plaatsen fotogeniek.
Zo'n verweerde muur is toch een foto waard.
Zo’n verweerde muur is toch een foto waard.

Een foto wordt bij manier van spreken op 1/125ste van een seconde genomen. Deze muur is als een foto van bijna 100 jaar in weer en wind. Een foto met een sluitertijd van meer dan 90 jaar. Maar zijn mooie beelden voldoende reden om naar Breendonk te gaan?

INFORMATIE VERKRIJGEN DOOR MARTELEN.

Naomi Klein beschrijft in ‘De Schockdoctrine’ dat in de jaren vijftig, psychiatrische patiënten, voor wetenschappelijk onderzoek werden onderworpen aan een therapie met als doel de geest leeg te maken zodat hierop een nieuwe persoon kon gebouwd worden.  De behandeling bestond uit; elektro shocks, isolatiecellen, LSD en/of andere bewustzijnveranderende middelen en grote dosissen medicijnen  Dit alles gebeurde zonder toestemming van de patiënten. Het zal niemand verbazen dat 75% er na de behandeling erger aan toe waren dan voorheen. De CIA die dit onderzoek tot 1961 bekostigde beweerde achteraf dat het een vergissing was geweest en dat er niets bruikbaars ontdekt was. Later bleek dat de CIA door het onderzoek nieuwe efficiëntere martelmiddelen ontwikkeld had en gebruikte die technieken ook om aan informatie te komen.

Achter deze ramen zijn de slaapzalen. Donker, vochtig en koud.
Achter deze ramen zijn de slaapzalen. Donker, vochtig en koud.

DIT MAG NOOIT MEER GEBEUREN.

De wandeling door het fort van Breendonk gaf me zo het gevoel van: ‘Dit mag nooit meer gebeuren’.  Niemand wil nog dergelijke toestanden meemaken en gelukkig hebben is het hier nu veel beter. Inderdaad momenteel wel, maar na Breendonk hebben door het westen beschermde personen en regimes als Marcos op de Filipijnen, de sjah in Iran, Saddam in Irak, de Fransen in Algerije, de Israëliërs in de bezette gebieden, Pinochet in Chili, de US in Vietnam, de junta in Brazilië, Soeharto in Indonesië en ik vergeet er veel, zich schuldig gemaakt aan martelen. Ook Rusland en China bezondigen zich massaal aan de mensenrechten.  En laten we Guantánamo Bay en Abu Ghraib niet vergeten. Obama gaat de (martel) gevangenis op Guantánamo Bay sluiten, maar de schuldigen worden niet vervolgd. Dat was hier na de 2de wereldoorlog anders. De zin ‘Dit mag nooit meer gebeuren’ is een grote hypocriete leugen want we laten het alle dagen gebeuren.

Als we plaatsen als Guantanamo Bay en Abu Ghrayb kunnen bezoeken zoals hier.
Als we plaatsen als Guantánamo Bay en Abu Ghraib kunnen bezoeken zoals hier, komen we wat dichter bij ‘Dit Nooit Meer!’

Een reportage door de volledige fotogroep vindt u hier.

Over Flash

Mijn eerste foto's maakte ik nog voor ik een tiener was. Ondertussen is het een passie. Hoewel ik alle scheikundige processen van beeldvorming heb geleerd, ben ik nog steeds in de ban van de magie van analoge fotografie. Digitaal mag dan voordelen hebben, analoog is meer fun.
Dit bericht werd geplaatst in Uitstappen en reizen en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

