De Ricoh GR(1) van Diado Moriyama

In 1996 introduceerde Ricoh een u handig te gebruiken luxe compact camera met een top-objectief, de GR1. De resultaten waren vergelijkbaar met die van gelijk welke professionele camera. De Japanse fotograaf Diado Moriyama bezorgde, het toestel een cult-status. In 2013 introduceerde Ricoh de ‘GR’, een nieuwe digitale nakomeling met een 16MP APS-C chip. Wat is er in de 17 jaar tussen de 2 camera’s veranderd en wat maakt hen bijzonder?

L1090625

  • De twee camera’s zijn vergelijkbaar in vorm en afmetingen.
    • 117 x 61 x 26.5mm voor de GR1 bij 175g (zonder batterij)
    • 117 x 61 x 34,7mm voor de GR bij 215g (zonder batterij) 254g met batterij en SD geheugenkaart.
  • De twee camera’s zijn heel verschillend.
    • De ene is analoog de andere digitaal.
    • De ene heeft een zoeker de andere een scherm om op te kijken

Als fotograaf wens ik een toestel dat voldoende past bij ‘mijn manier van fotograferen’. De ideale camera bestaat niet en een op papier ideaal toestel valt in de praktijk dikwijls lelijk tegen. Bij digitaal bepalen de afmetingen van de beeldsensor voor een groot deel de ‘look’ van een foto. De vorige ‘Digital GR’s hadden een kleine beeldsensor, de huidige een relatief grote (APS-C). Nieuwe bezems vegen goed en daarom heb ik met dit artikel gewacht tot ik de camera echt gebruikt heb.

De Ricoh GR1

L1090628Degenen die vorige eeuw al fotografeerden kennen zeker nog kleinbeeld film cassettes, waarmee je 12, 24 of 36 opnamen van 24 x 36 mm kan maken. In elke fotozaak had je de keuze tussen kleur negatief of dia en zwart/wit negatief. Vandaag kan je nog altijd 35mm film kopen.

K465_01 (1)

GR1 op Fujicolor C200
Telkens ik een film in de GR1 laad, verbaast het me weer hoe in zo’n kleine camera een filmcassette past. Het materiaal, het objectief, de ergonomie, … zijn allemaal fantastisch.

De Ricoh GR

De GR is momenteel de laatste in een lange rij van analoge en digitale versies. In de kleinbeeld periode kon je niet zien of een foto met een goede compact of met een reflex genomen was. In de foto’s van de vorige versies van de digital GR’s herken je de ‘vingerafdruk’ van hun kleine sensor. De huidige versie heeft een APS-C sensor en de resultaten zijn vergelijkbaar met die van een middenklasse reflex.

R0081648 - Version 2 (1)

GR op 200ISO
De huidige GR is de kleinste camera met een APS-C sensor. Hij heeft zoals zijn ‘voorvaderen’ een fantastisch objectief maar wat me vooral aanzette om het toestel te kopen is de geprezen ergonomie en mijn positieve ervaringen met de GR1. Alle knopjes hebben de juiste afmetingen en zitten op de juiste plaats, kortom het is een handig en fijn om mee te werken fototoestel.

De verschillen tussen beide foto’s zijn klein. De analoge is wat zachter, de digitale heeft meer verzadigde kleuren. Met wat ‘Photoshop-pen’ zijn de verschillen weg te werken. Wat niet bij te werken is, zijn de kleine details van de analoge foto die in de korrel ‘verdrinken’

Fotograaf Daido Moriyama heeft met zijn harde beeldtaal, de GR een cultstatus bezorgd. Onderstaande video geeft een inzicht in zijn manier van werken.

De ondertitel van deze site stelt de vraag of het toestel of de fotograaf de foto maakt. In de video vergelijkt iemand het toestel met het werktuig, de pen, potlood of bic, waarmee je een liefdesbrief schrijft.

GR1 of GR – Analoog of Digitaal?

Soms denk ik, ten onrechte zoals ‘iedereen’, dat de vraag beantwoord is. Tussen beide systemen zie ik twee grote verschillen.

  • Gevoelsmatig fotografeer je anders. Bij analoog zie je het resultaat eerst na het ontwikkelen van de foto EN het inscannen of vergroten van de filmstrook.
  • Het resultaat ziet er anders uit. De ‘fingerprint’ van een digitale foto is anders dan van een analoge. Op fora spreekt men steeds over een-alles-zaligmakend ‘IQ’ en dan bedoelen ze niet ‘Intelligentie Quotient’ maar ‘Image Quality’ en de foto’s van Diado Moriyama tonen dat beelden met een laag IQ toch Quality Images kunnen zijn. Het is de beeldtaal die de fotograaf wenst te gebruiken die bepaald of hij een grote/kleine beeldsensor of film gebruikt

K465_15b

GR1 op Fujicolor C200. In het land van René Magritte vaart een boot met electronisch reclame paneel op en neer in de vaargeul.  

Voor de een of andere reden krijg ik deze foto niet echt goed. Digitaal was ze met meer detail en groter microcontrast waarschijnlijk beter geweest.

R0081739 (1)

GR op 1/60 f:2.8 3200ISO, RAW ontwikkelt in camera met toevoeging van vignetering.
Kerk van God in België – Protestantse Kerk – Lid van de federale synode. Ik heb geen idee van het verband tussen de vaas en de kerk.

Bij aankoop van de GR heb ik wel getwijfeld of ik de GR VI zou kopen met kleine beeldsensor of de huidige met grote. Analoog (of met de kleine beeldsensor) was de  ‘IQ’ van deze foto, met meer korrel en minder detail, veel lager geweest. De sfeer die deze foto uitstraalt was daarentegen waarschijnlijk beter geweest.

269_35_2 (1)

GR1 op SNAP stand met Agfa APX 400 film ontwikkelt in Rodinal 1+50 scan van 10x15cm foto. Bedelaar in de Brusselse Nieuwstraat. 

vv

GR op 1/800 f:5.6 op ISO100 en digitale zoom op 47mm

De Engels-Spaans-Frans-Duits-Chinese handleiding van de analoge GR1 telt minder pagina’s als de ééntalig Engelse manual van de GR. Zolang je de (digitale) camera alles automatisch laat doen is fotograferen eenvoudiger geworden. Wil je de mogelijkheden van je toestel echt gebruiken dan was (analoog) fotograferen vroeger eenvoudiger. Een van de mogelijkheden van de GR is de zogenaamde digitale zoom, waarbij je op de GR buiten de 28mm kan kiezen op 35 of 47mm. Het aantal pixels wordt dan uiteraard kleiner van 16 → 10 → 5Mp. Door het fantastische objectief is 5 miljoen pixels nog ruim voldoende om een prachtige A4 uit te printen.

Of meer groothoek

Voor wie 28mm niet breed genoeg is heeft Ricoh heeft een 21mm conversielens uitgebracht, veel goedkoper dan de GR21 van in de filmtijd.

L1090482

Omdat de camera zo klein is lijkt de conversielens veel groter dan ze is. Als je liever door een zoeker dan op een scherm kijkt kan je altijd een aparte zoeker monteren.

R0010576 (1)

GR met conversielens op 21mm f:2.8 1/60′ op ISO 800

Dit is een beeld uit een reportage in een inloophuis volledig met de GR en waar alle foto’s buiten de eerste 3 met de 21mm conversielens gemaakt zijn.

Ook met de conversielens kan je inzoomen, je krijg dan (omgerekend naar 35mm) 21, 26 en 35mm respectievelijk op 16, 10 en 5 Megapixels.

K460_10

GR1 op Fujicolor C200. Park Spoor Noord.

Deze foto is genomen op de zogenaamde ‘SNAP’ stand, waarbij de afstand op de camera op 2 meter ingesteld staat. Handig als er geen tijd is om scherp te stellen zoals hier of bij straatfotografie of zo. Toch heb ik deze GR1 nooit veel gebruikt omdat tussen het indrukken van de ontspanknop en het maken van de foto te veel tijd (timelag) zit. Het is moeilijk op die timelag te anticiperen.

R0080291 (1)

GR op 1/400 op f:4 en 100ISO. Betoging tegen de GAS boetes in BXL.

Deze foto (1 uit een reeks van 4) is genomen door al meelopend, tijdens het fotograferen simultaan met mijn duim op de CAF- en met mijn wijsvinger de ontspanknop in te drukken. Dan neemt de GR 4 foto’s kort na elkaar en stelt tussen elke foto scherp. En zo zitten er nog fantastische mogelijkheden in de GR maar je moet wel de handleiding bestuderen en onthouden.

Besluit

De GR is een camera voor fotografen (niet voor stoeffers) waarmee je onopvallend kwaliteitsbeelden kan maken. Hij is volledig met één hand te bedienen. Perfect voor straatfotografie of om heel dicht bij de mensen te fotograferen en op plaatsen waar je liever niet wenst op te vallen. Misschien is het wel een van de best bewaarde foto-geheimen, want camera’s waar niet Canon of Nikon op staat zijn soms moeilijk te vinden. Ik heb mijn toestel in Arras moeten kopen.

Over Flash

Mijn eerste foto's maakte ik nog voor ik een tiener was. Ondertussen is het een passie. Hoewel ik alle scheikundige processen van beeldvorming heb geleerd, ben ik nog steeds in de ban van de magie van analoge fotografie. Digitaal mag dan voordelen hebben, analoog is meer fun.
Dit bericht werd geplaatst in Fototoestellen en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op De Ricoh GR(1) van Diado Moriyama

  1. raymonneke zegt:

    interessant verslag Luc !

  2. Nil zegt:

    Lijkt me wel een plezant speelgoedje en de foto’s spreken voor zich, vind ik… Verbazend goed eigenlijk… 🙂

  3. Goed verhaal! Het gaat om de (visie van de) fotograaf, de camera is een instrument. Zelf fotografeer ik het liefst met een compactcamera, zeker op straat. Lekker onopvallend, snel en zeker tegenwoordig toch met een uitstekende beeldkwaliteit. Mijn voorkeur gaat uit naar de Ricoh GR Digital IV vanwege de fantastische gevoelsmatige bediening. Hoewel ik soms ook de Panasonic Lumix 3 gebruik. Meer heb je als (straat)fotograaf eigenlijk niet nodig. De meeste foto’s uit mijn boek ‘De Hollandse Ijssel – portret van een werkrivier’ heb ik met deze camera’s gemaakt. http://www.dehollandscheijssel.nl

Geef een reactie

