Berlin Graffiti

Berlijn barst van de graffiti, gaande van prachtige muurschilderingen tot tags. Het meest gekende is de West Side Gallery, een 1300m lang beschilderd overblijfsel van de Berlijnse Muur. Dat barst van de verwijzingen naar het donkere verleden en de huidige vrijheid.

Deze foto met grove korrel en speciale kleuren is gemaakt met een wegwerp camera met Crossbird film.

De afbeelding van deze Trabant die de muur doorbreekt kom je overal in Berlijn tegen op kaartjes en in folders.

Foto met wegwerpcamera met Crossbird film

Foto met wegwerpcamera met Crossbird film

Tussen ’61 en ’89 konden meer dan 5.000 mensen zo naar het Westen vluchten. Ze riskeerden daarbij neergeschoten te worden door Oost-Duitse grenswachten. In totaal werden 171 vluchtelingen doodgeschoten, vele anderen raakten gewond. Een van de meest bekende gevallen was de 18-jarige Peter Fetcher, die in 1962 werd neergeschoten in de neutrale zone tussen de Muur en West-Berlijn en daar doodbloedde. (1)

Foto met wegwerpcamera met Crossbird film

Foto met wegwerpcamera met Crossbird film

Foto met LCA+ No Nukes op op Fuji 200 ISO

Foto met wegwerp panorama camera

Foto met wegwerp panorama camera

K419_27

Foto met wegwerpcamera met Crossbird film

Ik hou van wat ‘grain’ in de stem

‘Les goûts et les couleurs, ça ne se discute pas’ maar voor mij mag het van uit de buik komen. De East Side Gallery blijft, ook na het toevoegen van wat ‘filmgrain’ en onwerkelijke kleuren, braaf en voorspelbaar. Voor mij mag er wat meer ‘grain’ in de boodschap. Is kunst die kritiekloos de gevestigde waarden uitdraagt, nog kunst?

K412_09

Foto met LCA+ No Nukes op op Fuji 200 ISO

Een bioscoop in vroeger Oost-Berlijn staat helemaal vol met graffiti

K412_06

Foto met LCA+ No Nukes op op Fuji 200 ISO

Veel graffiti wordt op de muur gekleefd in plaats van geschilderd.

K412_11

Foto met LCA+ No Nukes op op Fuji 200 ISO

Spanning door de interactie tussen de verschillende afbeeldingen.

K414_09

Foto met LCA+ No Nukes op op Fuji 200 ISO

Deze deur vond ik prachtig, wat niet wil zeggen dat ik graag zou hebben dat ze mijn voordeur zo behandelen.

K412_15

Foto met LCA+ No Nukes op op Fuji 200 ISO

Pijn in de buik-gevoel. Ik stel me voor dat heel veel jongeren zich hiermee identificeren. Velen groeien op in een maatschappij waarin ze zich niet thuisvoelen. De dictatuur van het communisme is vervangen door die van het neoliberalisme.

K414_20

Foto met LCA+ No Nukes op op Fuji 200 ISO

Deze foto is in de Occupy Biënnale gemaakt en sluit naadloos aan bij de vorige.

K414_28

Foto met LCA+ No Nukes op op Fuji 200 ISO

Dit werk is naar een foto van Einstein. Ik snap niet waarom hij die gekke hoed opheeft. Als iemand hier wel een betekenis voor heeft, aarzel dan niet die in een opmerking te vermelden.

K414_33

Foto met LCA+ No Nukes op op Fuji 200 ISO

Ik zal nog eens terug naar de Occupy Biënnale moeten om deze tekst volledig te lezen en onderzoeken welke rechten er weggeknipt worden.

Tacheles is niet meer

Berlijn lijkt een smeltkroes van levenswijzen maar je voelt dat alles verdwijnt wat niet past in de Merkel en Hartz visie.

K415_07

Foto met LCA+ No Nukes op op Fuji 200 ISO

Op het kruis van een ‘graf’ met miezerig plantje staat ‘Flower Power Forever’. Niets is voor altijd, ook het Tacheles kraakpand niet. Wanneer ik dit schrijf zijn de kunstenaarsateliers waarschijnlijk al verdwenen. Misschien staat het gebouw er ondertussen zelfs niet meer.

K415_12

Foto met LCA+ No Nukes op op Fuji 200 ISO

Miljoenen toeristen kregen hier een cultuurschok.

K415_15

Foto met LCA+ No Nukes op op Fuji 200 ISO

De kunstenaars hadden niet graag dat in hun ateliers gefotografeerd werd. Dat was ook niet nodig, de gangen waren boeiend genoeg.

K415_17

Foto met LCA+ No Nukes op op Fuji 200 ISO

K415_20

Foto met LCA+ No Nukes op op Fuji 200 ISO

Ieder zijn ‘meug’, ik verkies de rauwe graffiti boven de afgeborstelde East Side Gallery en zal Tacheles missen.

Bekijk ook mijn eerste artikel over Berlijn: Oost West Berlijn Best

(1) http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.578610

Over Flash

Mijn eerste foto's maakte ik nog voor ik een tiener was. Ondertussen is het een passie. Hoewel ik alle scheikundige processen van beeldvorming heb geleerd, ben ik nog steeds in de ban van de magie van analoge fotografie. Digitaal mag dan voordelen hebben, analoog is meer fun.
Dit bericht werd geplaatst in Uitstappen en reizen en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Berlin Graffiti

  1. raymonneke zegt:

    boeiende reeks over Berlijn ! graffiti als rode draad ! sterk !

  2. Eric zegt:

    Ik ben weer onder de indruk Flash!Een 3 sterren reportage!
    Groeten van Els ook!

Geef een reactie

