Dick Tracy en de Lomo Sprocket Rocket

Het verschil tussen wegwerp-panorama-fototoestellen en dinosaurussen is dat de eerste nog net niet zijn uitgestorven. Ik ken nog één leverancier die ze op voorraad heeft. Als je panorama foto’s wil maken met een toestel waarbij je zelf de filmen kan veranderen, dan is er de Lomo Sprocket Rocket. Deze panorama camera legt zijn brede kijk op de werkelijkheid vast op 33x71mm negatieven Hij belicht bijna de volledige hoogte van de film t.e.m. de perforaties.

.

Het was geen liefde op het eerste gezicht. Eigenlijk vond ik de Sprocket Rocket lelijk. Eerst nadat ik de camera een tijdje in mijn handen had, begon ik hem te appreciëren . Goesting is koop, in bakeliet zou hij perfect zijn, dacht ik. Dan lees ik in het bijgeleverde boekje dat de vorm geïnspireerd is op de Dick Tracy candid camera van 1947.

Dick Tracy

De naam Sprocket Rocket wijst naar de perforaties die je tijdens de opnamen mee kan belichten.
Op het stukje Grote Markt van Antwerpen zie je hoe breed de Lomo fotografeert.

Lomo gouden regel #5:
Schiet je onderwerpen van heel dichtbij

Je heb 2 instellingen voor de afstand. Van 0,6m tot 1m en van 1m tot oneindig. 60cm lijkt dicht genoeg om te fotograferen. Bovenstaande foto toont hoe breed deze Lomo op de minimum afstand fotografeert. Het had best wat dichterbij gemogen.

Voor het diafragma heb je de keuze tussen f:16 en f:10,8. Deze foto is op f:10,8 en is wat onderbelicht. F:8 was beter geweest, maar die instelling is er niet en beperkingen stimuleren de creativiteit.

Het Belastingsfestival

De jaarlijkse karwei van het invullen van de belastingbrieven, zijn de meeste mensen liever kwijt dan rijk. Velen wachten dan ook tot de laatste dag en dan is het te laat om de brief nog met de post te versturen. Ze steken hem die dag zelf in de bus van de belastingsdienst. De laatste jaren komen muzikanten de mensen een hart onder de riem steken. Belastingen betalen is positief, het ondersteunt de welvaartsstaat. Of het betalen van belastingen eerlijk verdeeld is, valt buiten de scoop van dit artikel.

Martinus Wolf aan de piano
Op beide camera’s kan je, zonder de film door te draaien, zoveel maal afdrukken als je wil. Voor de foto van de pianist heb ik 15x afgedrukt. Zo leg ik de beweging vast.

Het was te donker om normaal te fotograferen. De Sprocket Rocket fotografeert op 1/100sec of B (=de lens blijft openstaan zolang je de ontspanknop indrukt) Op f:11 had ik 1/6s moeten belichten en dat komt overeen met ±15x 1/100s.

Ik heb 15 verschillende personen boven elkaar gefotografeerd terwijl ze hun aangifte in de bus staken.

Het is een komen en gaan van mensen, sommigen blijven wat rondhangen.

Zelfde techniek als de 2 vorige foto’s


In de voorgrond Miss Rectangle

Een flits bovenop de camera bevriest de beweging.


In de voorgrond Inneke23

Deze foto had een andere betekenis gekregen als de filmperforatie het oog van de zingende gitariste bedekt had. Een beetje (on)geluk hoort bij de Lomograaf.


Het duo Inneke23 en Miss Rectangle
Op een film van 36 opnamen passen 18 van deze panorama foto’s. Dat lijkt minder dan het is. Ik was zó benieuwd naar de resultaten van mijn eerste film dat ik nog een half dozijn testopnamen heb genomen om hem vol te krijgen.
Met de foto’s van het belastingsfestival heb ik getracht een originele kijk op het gebeuren te geven. Vinden jullie dat zoiets past in de journalistiek of niet?

Over Flash

Mijn eerste foto's maakte ik nog voor ik een tiener was. Ondertussen is het een passie. Hoewel ik alle scheikundige processen van beeldvorming heb geleerd, ben ik nog steeds in de ban van de magie van analoge fotografie. Digitaal mag dan voordelen hebben, analoog is meer fun.
Dit bericht werd geplaatst in Fototoestellen en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Dick Tracy en de Lomo Sprocket Rocket

  1. de mon zegt:

    de filmperforatie mee in beeld brengen ! niet alleen duidelijk dat het geen digitaal beeld is (als dat al enig nut zou hebben natuurlijk) maar het geeft toch (nog) een zekere status aan de fotograaf en het oogt mooi vind ik (maar wie …enz).

  2. lief zegt:

    ik ben een leek, maar toch mijn gedacht: de kathedraalfoto en het fantastische kindje vind ik de perforatie heel mooi, het geeft een extra dimensie. Voor journalistieke foto’s vind ik de over elkaar genomen foto’s heel tof, het randje hoeft daar niet bij. Maar over geuren en kleuren enzovoort…. Geeft zeker nieuwe mogelijkheden.

  3. Nil zegt:

    Ik vind die perforatie IN het beeld gewoon prachtig! En ook hoe je eigenlijk wordt gedwongen, buiten de lijntjes te denken… Je doet me toch wel watertanden! 😉

Geef een reactie

