Na New York, Parijs, Amsterdam, … opent Lomo een winkel in Antwerpen

‘Lomography Gallery Stores’ vind je in Rio De Janeiro, São Paulo, Toronto, Beijing, Guangzhou, Shanghai, Hongkong, Paris, Berlin, Cologne, Milan, Tokyo, Seoul, Singapore, Amsterdam, Madrid, Barcelona, Bangkok, Istanbul, Tapei, Taichung, London, Manchester, Austin, Los Angeles, New York, Santa Monica, San Francisco. Donderdag 21 juni 2012 om 20:00h is het de Grand Opening van de Lomography Gallery Store Antwerpen.

Dubbel opname van de vitrine van de Berlijnse winkel en de Lomowall in de winkel.

Voor Lomografen is de opening van een Gallery Store goed nieuws, vergelijkbaar met de opening van een Apple store voor Apple fanaten. Ik ben me zeer goed bewust dat ik hier reclame maak voor een bedrijf, voor een multinational dan nog wel. Dat is niet mijn gewoonte. Het zijn niet zozeer de Lomotoestellen die me aanspreken, maar de filosofie die erachter steekt.

Low Fidelity en Low Technology

Camera fabrikanten slaan ons dagelijks om de oren met steeds weer hogere resoluties en megapixels. Je kan schijnbaar alleen met de allerlaatste technologieën goede foto’s maken.

Graffiti met Lomo LCA+

Is bij deze foto de scherpte essentieel of de inhoud? Is het erg dat het beeld naar de hoeken donkerder wordt? Een goede Lomograaf maakt van Low-tech en LoFi zijn sterke punten.

Met Lomo LCA+ in het MAS, het is er erg donker, na 20 tellen belichten heb ik de sluiter gesloten.

Als je deze zaal in het MAS nooit bezocht hebt, heb je geen idee van wat je ziet. Maar dat hoeft ook niet.
Experimenteren is Lomo-belangrijk. Digitaal zou je in deze omstandigheden op +50.000 ISO fotograferen en de opname onmiddellijk op het schermpje controleren. Valt het resultaat tegen dan stuur je bij. Lomografen fotograferen analoog en zien het resultaat eerst nadat de opnamen ontwikkeld zijn. De onzekerheid over het resultaat maakt Lomografie extra spannend.

Een detail uit de Lomowall van de Berlijnse Gallery Store.

Ook in Antwerpen komt er een Lomowall en ik weet al dat er ook minstens één foto van mij wordt gebruikt. Ik vind zo’n Lomomuur een tof concept. De individuele foto is niet belangrijk. Het geheel is waardevoller dan de som van de aparte foto’s.

Analoog is cool

De laatste jaren krijg ik regelmatig, een beetje smalend, de opmerking: “Hé, fotografeer jij ‘nog’ analoog?”

De laatste tijd hoor ik van jongeren: “Hé, jou camera, Cool.”

Voor wie meer wil weten over de opening klikt op: Grand Opening Lomography Gallery Store Antwerpen

Over Flash

Mijn eerste foto's maakte ik nog voor ik een tiener was. Ondertussen is het een passie. Hoewel ik alle scheikundige processen van beeldvorming heb geleerd, ben ik nog steeds in de ban van de magie van analoge fotografie. Digitaal mag dan voordelen hebben, analoog is meer fun.
Dit bericht werd geplaatst in Fototoestellen en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Na New York, Parijs, Amsterdam, … opent Lomo een winkel in Antwerpen

  1. Nil zegt:

    Laat me erg denken aan mijn foto-studie-tijd 🙂 Erop los experimenteren tegen alle regels in… Spijtig dat mijn doka nog steeds ingepakt is of ik zou het toch wel eens proberen 😛

  2. Flash zegt:

    Hoi Nil, veel doka materiaal heb je niet nodig. Het belangrijkste is filmontwikkeling en een scanner. Kom je naar de opening? ’t Zou tof zijn je nog eens te ontmoeten.

  3. de mon zegt:

    Ik weet niet welke Lomo-filosofie er vandaag achter het concept zit maar 20 jaar geleden heb ik veel hulp gehad aan de basisgedachte ‘fotografeer in verwondering’ ongeacht wat anderen er van zullen denken, wees toeschouwer van je eigen beelden ! geef je ervaringen en ontmoetingen een geheugen! Ik ben altijd wat Lomofreak gebleven !

Geef een reactie

