Met een oude Leica IIIa zonder lichtmeter op reportage in Doel.

Wij zijn gesofistikeerde camera’s gewend met automatische belichting en autofocus. Onmiddellijk na de opnamen controleren we het resultaat. Het was ooit anders. Ik besluit eens een reportage te maken zoals ze dat vroeger deden. Ik neem een Leica IIIa van 1938 zonder lichtmeter. Voor het instellen van de belichting gebruik ik een kaartje van Gevaert. Als onderwerp neem ik de Scheldewijding in Doel. Die heb ik al verschillende malen gefotografeerd. Als mijn beelden de mist ingaan dan is dat geen ramp.

Kwaliteits-graffiti in Doel

Hoe dichter de dag van de reportage komt hoe harder ik mijn beslissing, om geen lichtmeter mee te nemen, betreur. Zoals steeds is er een compromis. Ik neem mijn slimme mobiel mee. Daar heb ik toevallig een ‘lichtmeter app’ waarmee ik kan controleren of mijn kaartje er niet te ver naast zit.

Dit kaartje gebruikte ik vroeger met mijn eerste fototoestel. Ik heb het aangepast aan mijn lievelingsfilm, Tri-X. Ik neem 5 reservefilmen mee + nog een wegwerp Rollei Blackbird camera. Deze laatste heb ik al bijna een jaar liggen en het komt er anders niet van de film op te ‘trekken’. Ten slotte neem ik nog een 21mm groothoeklens mee. Alles past in een schoudertasje. Het gewicht valt mee. Travel light is mijn moto, ik moet tenslotte alles zelf dragen.

Mijn ‘lichtmeter app’ geeft totaal andere resultaten dan mijn belichtingskaartje. De moed zinkt me in mijn schoenen. Wie heeft gelijk? Het kaartje van een halve eeuw geleden of de eigentijdse smartphone app. Ik haal de moed uit mijn schoenen en baseer me nog enkel op mijn belichtingskaartje. We zien wel.

Op deze foto zie je goed dat de Summar 50mm f:2 niet goed met tegenlicht overweg kan. De bovenkant van het kruis is helemaal overstraald. In 1938 hadden de lenzen nog geen anti-reflektie coating. De firma Carl Zeiss zou de coating net voor de 2de wereldoorlog uitvinden. Het werd een militair geheim.

Op de dag van de Scheldewijding is Doel, een grote rommelmarkt. Koning Boudewijn is in 1993 overleden maar zijn foto heeft nog steeds waarde. Die jonge gast links beneden hem komt me bekend voor, maar zijn naam ken ik niet.

Degenen die denken dat ze zo’n naakt studie beter kunnen schilderen kunnen hun gang gaan en alvast die gitaar kopen.

Nog voor de chemie, noch voor de diamant, noch voor de  havenbelangen, noch voor de  Antwerpenaren moet Doel weg

Ondertussen is mijn film op en tracht ik een nieuwe film in mijn Leica te steken. Als het na de 5de poging nog niet lukt, besluit ik de rest van de dag met de Rollei Blackbird wegwerp camera te fotograferen. Alle voorgaande foto’s zijn met de Leica IIIa alle volgende foto’s zijn met een Rollei Blackbird wegwerpcamera.

Enkele politici en aannemers willen Doel weg. Waarom? In wiens naam?

De scherpte in het midden en links vallen heel goed mee. De rechter kant van de foto is dan weer erg onscherp. Vergelijk de personen die links zitten met die aan de rechterkant. De foto is ook veel minder scherp dan die met de Leica.

Naast de rommelmarkt zijn er met de Scheldewijding ook steeds ambachtsdemonstraties in Doel

Aan de schaduwen op de foto zie je dat er een waterzonnetje door de wolken priemt. De resultaten van de wegwerp worden op slag veel beter. Spijtig dat ik met dit licht geen foto’s meer met de Leica kan nemen om te vergelijken.

De bloemenkrans wordt straks bij de Scheldewijding in het water gegooid.

In de wegwerpcamera zit een 100ISO zwart-wit film waarvan ik geen gegevens heb. Ik ontwikkel de 400ISO Tri-X (uit de Leica) en de 100ISO Rollei samen met de semi-stand techniek zoals beschreven in Alchemie in de doka. De Blackbird 100ISO film is prima ontwikkeld. De Tri-X is te zacht. De belichting met het kaartje was OK, maar een grijze lucht + een zeer zacht tekenend objectief + compenserende ontwikkeling is te veel van het zachte.

Onder muzikale begeleiding gaat iedereen richting haven.

Het is ongelooflijk hoe goed zo’n wegwerpcamera in het juiste licht presteert. Het wegvallen van de scherpte rechts geeft diepte aan de foto.

Links stond een prachtig huis.

Sommigen wachten al aan de haven.

De yachten varen één voor één voorbij en worden met wijwater besprenkeld.

Voor het maken van deze foto moest ik niet op het water lopen. De boten varen vlak langs de kant, je kan ze bijna aanraken.

Als alle scheepjes gewijd zijn wordt de krans na een korte plechtigheid in het water gegooid.

Een klever met ‘betreden op eigen risico’ ontsiert een raamschildering. Enkele huizen, een electriciteitsmast en de wolk van de kerncentrale reflekteren in het glas. Een gelaagd beeld van Doel.

In de Rollei wegwerp camera’s zitten interessante filmen. In de Blackbird is het een zwart-wit film met hoog kontrast. In mijn post Fotografeer creatief met een wegwerpcamera vind je nog foto’s met de Crossbird en de Redbird.

Over Flash

Mijn eerste foto's maakte ik nog voor ik een tiener was. Ondertussen is het een passie. Hoewel ik alle scheikundige processen van beeldvorming heb geleerd, ben ik nog steeds in de ban van de magie van analoge fotografie. Digitaal mag dan voordelen hebben, analoog is meer fun.
Dit bericht werd geplaatst in Fototoestellen en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Met een oude Leica IIIa zonder lichtmeter op reportage in Doel.

  1. Hein zegt:

    Ik heb het gevoel dat ik fixeer ruik als ik die beelden zie.

  2. raymonneke zegt:

    Zwartwit, voldoende onscherp, ’t zijn hedendaagse oude documenten met een bestaansrecht !

  3. Nil zegt:

    @ Hein:
    Fixeer en de rest, jong 😀
    @Flashke:
    Naast m’n doka schriftje moet ik ook m’n oudgediend schortje gaan zoeken blijkbaar… 😀
    Brings back memories. Ik krijg heimwee naar mijn eerste spiegelreflex, de Praktika… Toch maar ’n stukje aanbouwen aan mijn stulpje voor een doka?…

  4. (D)OCULAR zegt:

    Pracht reeks van een zeer mooie locatie… Spijtig dat de politiek zo’n mooie plek kapot kan maken…

  5. John zegt:

    Goed gedaan. Het is inderdaad mogelijk om zwart-wit film te belichten zonder belichtingsmeter, men moet voor heel lange tijden wel de reciprociteit nagaan.
    Sluitersnelheid:
    1/500 voor een 400 ISO film.
    1/250 voor een 200 ISO film,
    1/125 voor een 100 ISO film. (bij oudere klassieke cameras zal dit uitkomen op 1/100 sec).
    Diafragma’s.
    f 16 in helder zonlicht, onbewolkt,
    f 11 in helder zonlicht
    f 8 in helder,bewolkt weer, lichte bewolking,
    f 5.6 in bewolkt weer,dichte bewolking.
    f 4 in zware bewolking,/schaduw
    f 2.8 des s’avonds/ inzet van de avond.
    Degenen die Doel weg willen die hebben een totaal verrotte moraal.

Geef een reactie

