Instant fotografie met de Fujifilm Instax mini 7S

De eerste en de bekendste instant camera’s waren de Polaroid’s. Polaroid bestaat nog maar heeft de productie van camera’s en filmen gestopt. Kodak heeft na een rechtszaak met Polaroid de productie van hun instant camera’s en instant filmen moeten stoppen. The Impossible Project maakt nog wel film voor de Polaroid’s. De enige instant camera’s nog in productie zijn de Fujifilm Instax toestellen. Tot voor kort waren hun toestellen praktisch alleen in Azië verkrijgbaar. Vorig jaar oogstten ze veel succes op Fotokina en sinds kort zijn hun camera’s ook in België verkrijgbaar. Polaroid brengt in sommige landen de Fujifilm Instax mini 7S als Polaroid 300 op de markt. De cirkel is rond.

Fujifilm Instax Mini 7s

In de doos zit …

In de doos zit een Instax mini 7S, 4 AA Alkaline batterijen, een polsriem, een meertalige handleiding en technische gegevens. De film moet je apart aanschaffen. De handleiding en technische gegevens zijn in het Engels, Duits, Frans, Spaans, Chinees (Taiwan) en Koreaans. Pour les Flamands la même chose.

Eenvoud

Met de tekeningen op de handleiding kom je er uit. In de handgrip moeten de 4 AA batterijen. De film laad je in het toestel door de rug te openen en de film erin te leggen met de gele markering op de film tegenover de gele markering op het toestel. Deksel sluiten, 1 opname maken en het toestel is klaar om te fotograferen. Door een raampje in de rug van het toestel kan je zien of er een film in de camera zit. In de rug zit ook nog een teller die aangeeft hoeveel foto’s je nog kan nemen.

Fotograferen

Door de lens uit te trekken zet je het toestel op. Na een 5-tal seconden is de camera klaar om te fotograferen. Rechts bovenaan is een knop om de belichting in te stellen. Je hebt de keuze tussen, ‘volle zon’ , helder, bewolkt en binnen.

Het is wat het is

Met digitaal kan je bijvoorbeeld;

  • een (virtueel) beeld, zonder enig kwaliteitsverlies onbeperkt reproduceren
  • fouten in foto’s met de computer corrigeren en daar onbeperkt identieke afdrukken van maken.

Met instant analoog kan je helemaal niets, het is wat het is. Er is maar 1 foto en die is niet te photoshoppen, wat erop staat bevond zich voor de lens van de fotograaf. De meeste mensen verkiezen een echte Picasso boven een reproductie, hoe perfect deze laatste ook is. Een instant foto is steeds uniek en origineel.

Een volledig kleurenlab in een doosje

In de vorige eeuw bezat bijna elke zich respecterende (amateur) fotograaf een doka. Sommigen ontwikkelden zelfs hun kleurenfoto’s.

Bij de Instax zit een hele kleuren doka in een klein doosje van nog geen 50gram.

Hoe werkt het?

Op de film datasheet staat een duidelijke tekening. Het proces is een technologisch (scheikundig) hoogstandje, maar het principe is eenvoudig.

Tijdens de belichting.

Het linker gedeelte toont de film die aan de achterzijde (onderaan) wordt belicht met wit, rood, groen en blauw licht.

De onderste laag is gevoelig voor blauw licht.
Daarboven ligt een laag met gele kleurstoffen

De volgende laag is gevoelig voor groen licht
Daarboven ligt een laag met magenta kleurstoffen

De volgende laag is gevoelig voor rood licht
Daarboven ligt een laag met cyaan kleurstoffen

Na de ontwikkeling

Het rechter gedeelte toont de film na de ontwikkeling.

De belichte en ontwikkelde zilverhalegonide verankeren de kleurstoffen in hun nabijheid.
De niet verankerde kleurstoffen migreren tot boven de reflecterende laag en vormen zo een beeld aan de voorkant (bovenaan).

Stelling van Pythagoras

Het objectief is een 60mm Fujinon. Het negatief- en beeldformaat is 62x46mm. Om te weten of dit een groothoek-, normaal- of telelens is moeten we de brandpuntsafstand (60mm) vergelijken met de diagonaal van het negatief. Is de diagonaal = brandpuntsafstand, spreken we van een normaal objectief. Is de brandpuntsafstand korter dan spreken we van een groothoek. Om de beelddiagonaal te kennen laat ik hier de ‘Stelling van Pythagoras’ op los.  Ik had dat natuurlijk ook kunnen meten, maar het is toffer om de leerstof uit een vorig leven nu eens eindelijk te gebruiken. En waarom iets gemakkelijk doen als het moeilijk ook gaat. Volgens Pythagoras is de diagonaal 77mm. Met een brandpuntsafstand van 60mm is de lens een groothoek.

Eerste indruk

Het valt me onmiddellijk op dat de instax mini 7s, ondanks de ‘mini’ in zijn naam, niet in mijn borstzakje past. Ik heb zelfs geen jas waarin ik de mini in een van de zakken zou kunnen steken. Het woord ‘mini’ slaat enkel op de foto’s.
Iedereen is in deze digi-tijd gewend om er maar op los te schieten. Een opname meer of minder komt er niet opaan. Bij de instax levert elke druk op de knop een echte foto op. Elke opname met de instax zal met zorg gekozen worden.

Praktijk

De eerste foto neem ik van een passiebloem, het is bewolkt, dus zet ik de keuzeschakelaar voor de belichting op bewolkt, tot hiertoe geen rocketscience. Omdat de doorkijk zoeker rechts boven de lens staat en dus iets anders ziet dan de lens, beweeg ik de camera, na het inkaderen iets naar rechts en naar boven. Ik druk af. Bovenaan komt er met wat motorgeluid een kaartje uit. De achterzijde is zwart met onder- en bovenaan iets wat op een zakje lijkt en waar de chemie moet inzitten. Aan de voorkant is een wit glanzend vlak met een lijst rond. Spannend … Volgens de gegevens is de ideale verwerkingstemperatuur 25ºC, maar werkt de ontwikkeling tussen de 5° en 40°C. Na 30 seconden komt het beeld langzaam op. Net als in de zwart-wit doka, maar dan nu in kleur. De magie van het opkomende beeld is terug. 5 Minuten later is het beeld zo goed als volledig ontwikkeld.

Kostprijs

Ik ben de Instax in Antwerpen in 2 grote winkelketens en bij de reguliere fotohandel tegengekomen. Bij de winkelketens kost de Mini 7S, 79€ en 88€ de filmen 16€ en 9,99€.

In de fotohandel kost de Mini 7S, 69€ en 11€ voor de film. Ik ben toch niet gek, dan koop ik toch gewoon in de reguliere fotohandel.

Besluit

Het stoort me dat de handleiding niet in het Nederlands is.

De resultaten lijken me veel beter dan wat ik me van Polaroid foto’s herinner. De scherpte op het origineel is beter dan op de scan hiernaast. (met een gewone scanner) Het contrast en de kleuren zijn wat apart maar ik hou wel van die lichte tinten.

Elk nadeel heeft zijn voordeel. Het feit dat je maar 1 origineel hebt is soms lastig, maar het maakt het origineel ook uniek. Het is een economische rechtmatigheid dat alles wat schaars is, waardevoller is dan alles wat in overvloed bestaat.

Het beeld met een bureauscanner inscannen gaat snel. Verscherp het beeld met een foto-bewerkings-programma en pas eventueel de niveau’s een beetje aan. Het resultaat is verbluffend.

Met de foto hierboven ben ik zo dicht mogelijk bij het origineel gebleven. Natuurlijk kan je dit effekt ook digitaal simuleren. Ik verkies ‘the real thing’, het unieke beeld. En als ik meerdere exemplaren nodig heb, dan is er nog altijd de bureauscanner. Aan mijn Instax mini 7s ga ik nog veel plezier beleven. Fotografie is fun!

Over Flash

Mijn eerste foto's maakte ik nog voor ik een tiener was. Ondertussen is het een passie. Hoewel ik alle scheikundige processen van beeldvorming heb geleerd, ben ik nog steeds in de ban van de magie van analoge fotografie. Digitaal mag dan voordelen hebben, analoog is meer fun.
Dit bericht werd geplaatst in Fototoestellen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Instant fotografie met de Fujifilm Instax mini 7S

  1. Elzani zegt:

    Kleinbeeld vind ik een warme naam. De foto is mooi gelukt. Stukje over jezelf geef kippenvel. Je bent onze fotograaf idool.

  2. Nil zegt:

    En heet je nu hier Kleinbeeldje ipv Flashke? 🙂

    Duidelijk werk ingestoken! Proficiat!

  3. gympie zegt:

    het leek me allemaal wat te technisch, maar ik zal het nog eens herlezen en dan hopelijk een zinnig uitleg kunnen geven! Leo(gympie)

  4. Flash zegt:

    Hoi Leo, sommige stukken zijn idd technisch. Lees enkel wat je interessant vindt en sla de rest over. 🙂

  5. Lin zegt:

    hoi Luc, heb genoten van deze uiteenzetting, zoals ik altijd geniet van je blogs.
    Ik lees ze wanneer ik ontspannen ben en tijd heb of…. wanneer ik even wil vluchten voor de druk van een oneindige inbox! Niet vaak wanneer de post binnen schiet, maar altijd weer met een voldaan gevoel after reading.
    Merci,
    graag doorgaan met schrijven en fotograferen.

  6. Gino zegt:

    Zou je ook graag willen delen in welke fotohandel jij de Instax mini hebt gekocht?
    Alvast bedankt.

Geef een reactie

