World Press Photo 2011 tentoonstelling in Knokke

Dit jaar zijn er opvallend veel schokkende beelden bij de winnende foto’s van de World Press Photo contest. De winnende foto van Jodi Bieber is heel klassiek van vorm. De inhoud, Bibi Aisha, een jonge Afghaanse vrouw met afgesneden neus en oren drukt ons op een realiteit die we liever niet kennen. De foto zelf en de manier waarop ze voor het eerst in Time magazine verscheen roept controversen op. De tentoonstelling loopt tot 13 juni in het cultureel centrum Scharpoort in Knokke.

Ingang van de World Press Photo tentoonstelling in Knokke-Heist

Jaarlijks kijk ik, met gemengde gevoelens, naar de World Press Photo tentoonstelling uit. WPP is als een jaarboek van het voorbije jaar. Rampen waarvoor de mens soms wel en soms niet verantwoordelijk is, oorlogen en geweld vullen de plaatsen aan de muur.  De foto’s van dieren en sport vind ik wel mooi gemaakt maar ze raken me niet.

World Press Photo of the Year 2010 © Jodi Bieber, South Africa, Institute for Artist Management/Goodman Gallery for Time magazine

Bibi Aisha, 18, is verminkt als vergelding voor het wegvluchten uit het huis, in Uruzgan de provincie, in het centrum van Afghanistan, van haar man . Op 12 jarige leeftijd, is Aisha en haar jongere zuster aan de familie van een Taliban-strijder gegeven. Dit in het kader van Pashtun stamgewoonten voor het beslechten van geschillen. Toen ze haar puberteit bereikte huwde ze met hem, maar keerde ze later, klagend over de gewelddadige behandeling door haar schoonfamilie, terug naar haar ouderlijk huis. Op een nacht eisten mannen haar op om ze te straffen voor haar weglopen. Aisha werd meegenomen naar een berg clearing, waar ze werd vastgehouden, eerst werden haar oren afgesneden daarna haar neus. In de lokale cultuur, wordt over een man, die beschaamd is door zijn vrouw, gezegd dat hij zijn neus verloren is. Een dergelijke behandeling wordt beschouwd als straf in natura. Aisha werd achterlaten, maar later gered en meegenomen naar een schuilplaats in Kabul geleid door de hulporganisatie Vrouwen voor Afghaanse Vrouwen, waar ze behandeld werd en psychologische hulp kreeg. Na een verblijf in de refuge, werd ze naar Amerika gebracht, waar ze begeleiding en reconstructieve chirurgie kreeg.

Wat World Press Photo zo boeiend maakt is dat winnende foto´s dikwijls voor een gewone fototentoonstelling zouden afgekeurd worden. Te dikwijls worden foto’s bekeken door een bril van regeltjes. Één van die regeltjes is dat een goede foto voor zichzelf spreekt en geen uitleg nodig heeft. Bij deze foto hoort een hele paragraaf en toch is ze gekozen als winnaar. De kracht van de foto zit in de waardigheid van de geportretteerde en in de manier van het in beeld brengen.

De foto verwijst naar een National Geographic cover met Steve McCurry’s foto van Sharbat Gula , een 13-jarig Afghaans meisje. Hierdoor weet je onmiddellijk dat het over een Afghaanse gaat. Met de eerste blik zie je een mooie vrouw. Het is eerst als je de foto bekijkt dat je merkt dat ze haar neus mist. De foto is een aanklacht tegen de wereldwijde agressie op vrouwen.

What happens if we leave Afghanistan?

“Wat gebeurt er als we ons uit Afghanistan terugtrekken” stond op de cover van Time magazine. De titel suggereert dat de US de oorlog in Afghanistan voert uit humanitaire redenen. Het artikel zelf is genuanceerder. Aisha vertelt over wat haar door de Taliban is aangedaan. Ze gelooft niet in de verkennende gesprekken tussen Karzai en de Taliban. De oorlog in Afghanistan gaat zijn 9de jaar in en de US zoekt koortsachtig naar een exit-strategie.

Voor we “the good guy” uithangen houden we best rekening, dat deze foto symbool staat voor alle vrouwen. Ook onze Westerse beschaving kent veel (huishoudelijk) geweld tegen vrouwen. Bij ons kijken vrouwen tegen een loonkloof aan van 25% tegenover hun mannelijke collega’s voor hetzelfde of gelijkwaardig werk.

Een goede persfoto is relevant en dat is het minste wat je van deze foto kan zeggen.

Micaela Pereira van WPP leidt Graaf Leopold Lippens, burgemeester van Knokke-Heist, rond

Interview met Micaela Pereira

De foto´s zijn erg heftig dit jaar.

Micaela Pereira: ¨Er is in 2010 ook veel gebeurd. WPP toont wat persfotografie vandaag inhoud en geeft daarbij een jaaroverzicht van het wereldgebeuren. We hebben het nagekeken. Uiteindelijk blijken 36% van de beelden hard te zijn. Fotografen krijgen ook steeds minder tijd om hun ding te doen. Dat kan ook aanleiding geven tot hardere beeldtaal.”

1st Prize General News Single © Riccardo Venturi, Italy, Contrasto Old Iron Market burns, Port-au-Prince, Haiti, 18 January

Een meisje kijkt in Marché Hyppolite in Port-au-Prince, die op 18 januari afbrandde – zes dagen nadat een zware aardbeving met de kracht van 7,0 Haïti had getroffen. Het monument dateerde uit 1891 en heette in de volksmond de Marché en Fer (Ijzeren markt). De verwoesting die de aardbeving aanrichtte, leek de regering te verlammen. Er volgde het verwijt dat ze besluiteloos was en schoonmaakoperaties uitstelde. De enormiteit van de taak waarmee ze werd geconfronteerd, in combinatie met een infrastructuur die door decennia van politieke instabiliteit, geweld en economische verwaarlozing was verzwakt, speelde echter ook een belangrijke rol. De Marché en Fer is een van de eerste gerestaureerde gebouwen, vooral dankzij een donatie van € 8,8 miljoen van een particuliere weldoener. Een jaar na de aardbeving was slechts 5 procent van het puin in Port-au-Prince opgeruimd, maar in de Ijzeren Markt deden ruim 900 verkopers alweer zaken.

Sommige mensen noemen dit kunst.

Micaela Pereira: ¨De foto´s zijn geen kunst. Kunstenaar en persfotograaf zijn beiden creatief maar vertrekken vanuit een andere ingesteldheid. Hun verhaal kan hetzelfde zijn, maar de kunstenaar wil kunst produceren, de persfotograaf wil informeren door te tonen wat voor zijn objectief plaats vond. World Press Photo weigert alle gemanipuleerde of geënsceneerde foto´s. De jury bestaat uit media vakmensen.”

Tentoonstelling ‘Future Portraits’

Een verdieping hoger in hetzelfde gebouw loopt de fototentoonstelling “Future Portraits”. Een plaats om te bekomen en het verschil in benadering tussen de portretten door kunstenaars en persfotografen te onderzoeken.

2nd Prize People In The News Single © Seamus Murphy, Ireland, VII Photo Agency

London. U.K. 30 September 2010. Wikileaks oprichter Julian Assange 

De internationale media focussen op Julian Assange, de oprichter van Wikileaks. Hier ontmoet hij de pers na een debat in de University of London.

1st Prize Daily Life Stories © Martin Roemers, The Netherlands, Panos Pictures Metropolis

Vandaag leeft de helft van de wereldbevolking leeft in de stad. De VN voorspelt dat tegen 2050 70% in steden zal wonen.

Christoph Ruys, voormalig directeur van het Fotomuseum in Antwerpen zegt: ¨Al is de fotoreporter nog zo snel, CNN achterhaalt hem wel… Neen echte fotojournalisten zijn er niet meer en World Press Photo is hun ´Père Lachaise´.¨ (1)

Micaela Pereira: ¨Naast de wedstrijd voor fotojournalistiek is er dit jaar ook een multimedia wedstrijd. De wereld en de media veranderen. De fotojournalistiek zal blijven bestaan. Foto´s tonen meer dan de seconden waarop ze gemaakt zijn. Deze foto´s hebben al bij artikelen gestaan. Lezers hebben ze vluchtig bekeken. Met deze fototentoonstelling kunnen de bezoekers de foto´s in hun eigen tempo bekijken en krijgen de verhalen achter de beelden de aandacht die ze verdienen.¨

Meer info vind je op de ‘Winners of the 2011 multimedia contest‘ van World Press Photo. Het zijn zorgvuldig gemaakte reporatages/documentaires die gewonnen hebben.

(1) Tim Dirven – Yesterday´s People, pagina 4

Advertenties

Over Flash

Mijn eerste foto's maakte ik nog voor ik een tiener was. Ondertussen is het een passie. Hoewel ik alle scheikundige processen van beeldvorming heb geleerd, ben ik nog steeds in de ban van de magie van analoge fotografie. Digitaal mag dan voordelen hebben, analoog is meer fun.
Dit bericht werd geplaatst in Cultuur en Tentoonstellingen en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s