Fotograferen met een Leica Digilux I digisaurus

In Digiland gaat de tijd snel. Om de 2 a 3 jaar een nieuwe camera kopen is normaal. Terwijl in Analoogland je een professionele camera kocht voor 10 jaar en langer. Leica is nooit goedkoop geweest, maar je kocht hem voor het leven. Dat is met de digitale toestellen verleden tijd. In 2002 kocht ik een Digilux I, het was niet mijn laatste digitaaltje. Ik fotografeerde er onlangs mee op een korte trip naar Hongarije. De resultaten vielen mee.

Leica Digilux I

Samenwerking van Panasonic en Leica

De Panasonic Lumix DMC-LC5

Het toestel is  gemaakt in samenwerking met Panasonic. Leica  zijn optische knowhow is legendarisch terwijl Panasonic op technologisch vlak super is. Er zijn hevige discussies gevoerd over de verschillen tussen de LC5 en Digilux I. Nooit heb ik een overtuigend bewijs gevonden dat er, buiten het uitzicht, enig verschil is. De LC5 ziet eruit als een fototoestel. De ‘Frankfurter Allgemeine Zeiting’ omschreef de Digilux I weinig flatterend als een zwarte magnesium steen. Ondanks de plompe design of misschien net daarom,  verkocht hij beter dan Leica verwachtte. (1)

Stamboom

Deze Leica IIIa is in de familie sinds 1938. Enkele malen per jaar neem ik er nog foto’s mee.

De eerste Leica’s werden ontworpen door ingenieurs. De plaatsing van de componenten was een rechtstreeks gevolg van de mechanica onder de ‘motorkap’.  Het concept ‘design’ bestond niet. In 1925 kwam LEItz CAmera met de Leica I. In 1932 kwam de Leica II met gekoppelde afstandsmeter en sluitertijden van 1/20 tot 1/1000 sec. In 1933 kwam de Leica III, met sluitertijden van 1 sec tot 1/1000. Leitz had op korte tijd 3 verschillende modellen in zijn portfolio.

Een digitale 5 megapixel Minox replica, op schaal 1:3,  van een Leica M3 van 1954

Als je de 2 onderste foto’s bekijkt dan herken je een aantal familie-gelijkenissen met de Digilux I. Op de Panasonic LC5 staan alle componenten op dezelfde plaats, maar de familiale gelijkenis is er niet. De meeste digitale camera’s hebben vloeiende vormen die je alleen met een mal kan gieten. Leica wou het ambachtelijke in de verf zetten. De analoge Leica M wordt nog steeds met de hand gemonteerd zoals in 1954. Sinds het einde van vorige eeuw is Leica zich steeds meer als merk gaan profileren als. De naam Leica verdwijnt van de toestellen en wordt vervangen door het Leica rode punt logo.

Reportage camera

Leica sprak van een reportage camera, de Digilux I had de kortste shutterlag in zijn klasse.  Ik herinner me dat ik in 2002 die uitspraak flink overdreven vond. Om te weten of de Digilux I vandaag nog bruikbaar is als reportage camera, heb ik het gewoon geprobeerd en er een reportage mee gemaakt. Het resultaat staat hier.

Reiscamera

Ik ben een weekendje in Hongarije geweest en daar de Digilux I als enige camera gebruikt.

Een Trabant aan de benzinepomp

Wat me bij deze foto opvalt is het grote dynamisch bereik. De lichte carrosserie in de zon is niet uitgebleekt. Terwijl de donkere trui van de man in de schaduw zelfs nog een beetje detail vertoont.

De brug over de Donau in Budapest

Hier ook weer prachtig detail in de hoge lichten, maar wel veel ruis in de blauwe lucht. Deze ruis wordt bij vergrotingen erg zichtbaar.

Matras verhuizen in Budapest.

Ik kan de camera snel genoeg bedienen om een wandelende matras te fotograferen.

Op zondag is het relatief rustig in Budapest.

Op de bovenstaande foto kan je niet zien dat de klokken juist gestopt zijn met luiden. 😉

Hungarian wine and Belgian beer

Met de camera kan je zeker goede reisfoto’s maken.

Twee hondjes aan de supermarkt in Budapest

Minder maar beter.

Moest Leica een wapenschild hebben dan konden ze daar ‘Minder maar beter’ als spreuk onder plaatsen. Ze beperken zich tot de zaken die je nodig hebt om te fotograferen. Omdat wat erop hoort er ook opstaat kan je met deze camera vandaag nog steeds goede foto’s maken.

Maar soms ….

Leica had een afdekplaatje, dat je op het toestel kon schroeven, voor het scherm gemaakt. Het beschermde het display tegen krassen en je kon het openklappen. Het was de bedoeling dat er dan minder licht op het scherm viel, zodat je het beeld in zonlicht nog zou kunnen beoordelen.

Zoals je op de foto ziet helpt het niet veel. In zonlicht is het scherm bijna niet te zichtbaar, met of zonder afdekplaatsje. Die krassen op het scherm dat bleek mee te vallen. Uiteindelijk is dit schermpje in de schuif blijven liggen. Het leek het ei van Colombus maar was meer last dan plezier.

Standbeeld, geinspireerd door Niki de Saint Phalle?

Besluit.

De Leica Digilux I is zo goed meegevallen dat ik een nieuwe batterij kocht en niet goed begrijp waarom hij zo lang werkloos in de kast heeft gestaan. Natuurlijk is de (digitale) techniek enorm verbeterd. Het is echter nog steeds de fotograaf die de foto’s maakt. Ik heb de laatste jaren gemerkt dat het de automatische instellingen waren die mijn foto’s steeds weer verknoeiden. De resultaten verbeteren zienderogen:

  • door steeds de witbalans in te stellen en nooit op AUTO te laten staan.
  • door ½ tot 2 stops onder te belichten.
  • door manueel scherp te stellen als de automaat het moeilijk heeft.
  • door bij grote contrasten diafragma en sluitertijd manueel in te stellen.
  • door kleine fouten in contrast en kleur op de PC te verbeteren

Als ik de Digilux I in 2002 geen reportage camera vond dan lag dat meer aan het manneke (=ik dus) dan aan de camera.

Terug in Antwerpen

Boerentoren in de zon juist vóór het gaat regenen.

Natuurlijk zijn er een aantal zaken beter op de huidige toestellen. Maar ik ben best tevreden met de resultaten van mijn digisaurus.

(1) Designer Achim Heine in LFI 7/2003

Over Flash

Mijn eerste foto's maakte ik nog voor ik een tiener was. Ondertussen is het een passie. Hoewel ik alle scheikundige processen van beeldvorming heb geleerd, ben ik nog steeds in de ban van de magie van analoge fotografie. Digitaal mag dan voordelen hebben, analoog is meer fun.
Dit bericht werd geplaatst in Fototoestellen en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

