Opening World Press Photo 2010 in Knokke

Het hoogtepunt van het jaarlijks Fotofestival in Knokke is voor mij steeds de World Press Photo tentoonstelling. WPP is zeker het belangrijkste fotopers-evenement in ons land en een van de belangrijkste spelers in de wereld. Een winnende foto geeft een fotograaf wereldwijde bekendheid. De  WPP tentoonstelling  vertelt het verhaal van onze beschaving en toont de verschillende beeldtalen die fotografen vandaag gebruiken. Als tegengif op alle miserie en ernst brengt het Fotofestival, Tim Walker. Hij toont een ingebeelde wereld waar alles mogelijk is.

World Press Photo

Bezoekers van de vernisage

Hard nieuws

World Press Photo toont veel hard nieuws en dat kan je op verschillend manieren brengen

1st prize Spot News Singles Adam Ferguson, Australia, VII Mentor Program for The New York Times

Afghanistan op 15 december: Een vrouw wordt met spoed geëvacueerd na een zelfmoord bomaanslag in Kaboel. De bom ontplofte in de buurt van een hotel in de wijk Wazir Akbar Khan, de thuisbasis van vele ambassades en westerse hulpgroepen en een van de zwaarst bewaakte gebieden van de stad. De explosie doodde minstens acht mensen en verwondde er 40.

Dit is de harde manier om het verhaal te vertellen. De foto sluit perfect aan bij de tekst en alles staat erop. De verwoesting en de bloedende vrouw die wordt weggebracht alles in een perfecte compositie. De lijn tussen nieuws en sensatie wordt erg dun.

World Press Photo of the Year 2009 Pietro Masturzo, Italy

24 Juni: Op een dak in Teheran schreeuwen vrouwen hun ongenoegen uit over de omstreden presidentsverkiezingen van Iran. President Mahmoud Ahmadinejad komt als winnaar uit de bus en verslaat de kandidaat van de oppositie Mir Hossein Mousavi. Er waren beschuldigingen van verkiezingsfraude. In de daaropvolgende weken vonden gewelddadige betogingen plaats in de straten. ’s Nachts, schreeuwen mensen vanop de daken, een echo van de protesten die plaatsvonden tijdens de Islamitische revolutie in 1979.

Sommigen vinden dat de harde beeldtaal door gewenning haar doel voorbij schiet en proberen zoals hier een andere manier van communicatie. Een goede foto vertelt een verhaal, is de regel. Maar zonder  onderschrift had deze foto net zo goed in Brussel kunnen genomen zijn en de vrouwen hadden net zo goed naar elkaar kunnen roepen of ze ‘morgen mee naar de supermarkt gingen’.

Het punt is dat de fotograaf de toeschouwer behandelt als een volwassene. Je moet niet opgelegd krijgen wat je moet denken.

1st prize Contemporary Issues Stories Eugene Richards, USA, Reportage by Getty Images/The Sunday Times Magazine/Paris Match

Massachusetts: Nelida Bagley helpt haar zoon Jose pequeño, in het West Roxbury Veterans Medical Center van zijn bed . Hij verloor 40 procent van zijn hersenen, door een ontploffende granaat in zijn voertuig tijdens een patrouille in Ramadi, in centraal Irak. Sinds het begin van het conflict in Irak zijn t0t eind 2009, meer dan 4.300 mannen en vrouwen van de Amerikaanse troepen gedood en ongeveer 30.000 verminkt of gewond.

De reeks ‘War is personal’ waarvan bovenstaande foto deel uitmaakt, is volgens Jonathan Klein van Getty Images nooit geplaatst omdat de reeks te verontrustend is. Het feit dat we niet willen geconfronteerd worden met de werkelijkheid, zegt veel over onszelf.

Stellen dat de harde beeldtaal geen zin heeft is veel te kort door de bocht. In onderstaande video toont Klein een aantal beelden uit ons collectief geheugen die mensen hebben aangezet tot actie. Volgens hem kunnen beelden een generatie veranderen.

Sport

1st prize Sports Action Singles Gareth Copley, United Kingdom, Press Association

Dit prachtig beeld toont de actie en niets dan de actie.

1st prize Sports Features Stories Elizabeth Kreutz, USA

Lance Armstrong met een onwezenlijke blik op de achterbank van de auto, belaagd door persfotografen. Zijn lichaam is aanwezig, zijn geest is elders. De kijker kan de reden van die blik invullen zoals hij wil.

De fotograaf geeft de kijker ruimte om zelf te denken.

Natuur

1st prize Nature Singles Joe Petersburger, Hungary, National Geographic Image Collection

Een ijsvogel vangt een vis en sluit haar derde ooglid. Als de ijsvogels duiken, beschermt dit ooglid hun ogen tegen schade. Het ooglid is voldoende transparant zodat de vogel zijn prooi onderwater kan volgen.

Het onderschrift is een beschrijving van de technisch zeer moeilijke foto.

1st prize Nature Stories Paul Nicklen, Canada, National Geographic

Antarctica, South Georgia: Een roetkopalbatros kijkt neer op Gold Harbour. Volwassenen broeden om de beurt de eieren terwijl hun partner op zee krill eet. In 1985 was deze oever bedekt met een gletsjer, die heeft zich naar het binnenland teruggetrokken. South Georgia is voor de helft bedekt met sneeuw en ijs, de andere helft zijn rotsen en toendra. De grote hoeveelheden krill (eiwitrijke schaaldieren) in de omringende zeeën maakt het eiland tot een paradijs voor de in het wild levende dieren.

De inhoud van het beeld is op zich niet wereldschokkend. Bij het bekijken van de foto voel het alsof ik samen met de albatros naar de baai kijk. Ik voel me verbonden met de meeuw, met de natuur. Drie niveau’s de tekst, het beeld en het gevoel dat het beeld geeft. Deze drie zaken vullen elkaar aan. Het is een specialiteit van National Geographic en het is weinigen gegeven dergelijke foto’s te maken.

Teksten duiden de foto’s

Van een World Press Photo tentoonstelling word je niet vrolijk. Het Fotofestival speelt hier perfect op in door de Tim Walker op dezelfde locatie te laten exposeren. Hier kom je als bezoeker terug op adem.

De ingang van de Tim Walker tentoonstelling.

Door de ingang naast het reuzen-geraamte zie je een deel van een immense foto van een vliegtuig dat in een kamer vliegt met een vrouw op de vleugel. Welkom in de wondere wereld van Tim Walker!

Het Fotofestival en de World Press Photo tentoonstellingen lopen nog tot 16/6

Advertenties

Over Flash

Mijn eerste foto's maakte ik nog voor ik een tiener was. Ondertussen is het een passie. Hoewel ik alle scheikundige processen van beeldvorming heb geleerd, ben ik nog steeds in de ban van de magie van analoge fotografie. Digitaal mag dan voordelen hebben, analoog is meer fun.
Dit bericht werd geplaatst in Cultuur en Tentoonstellingen en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s