Hardelot in de regen

Het weer voorspelt alle dagen regen. Normaal blijf je dan thuis. Maar het hotel is geboekt. Wie zei ook weer dat je ook in de regen mooie foto’s kan maken? Oh, … ja dat was ik.

Met kleine oogjes vertrekken we om 6.50u voor drie dagen richting Pas De Calais. Het weerbericht belooft alle dagen regen. Men zegt dat het in de streek van Les 2 Caps altijd regent. En als het niet regent, dan regent het.We zijn erop voorzien, allebei hebben we 2 regenjassen, 2 mutsen en 2 paar handschoenen bij. We zullen blijven lachen en goed gezind zijn. Dat wordt topsport, we gaan de uitdaging aan. We nemen de tijd en plannen regelmatig iets te gaan drinken of eten. Slow travel en zo bewust mogelijk elk moment meemaken. Ik heb een paraplu gekocht zodat ik foto’s kan maken in de regen. Al die kiekjes in de zon, het is zo afgezaagd. Dat worden andere kleuren. Ik had 3 filmen voorzien, maar besluit er 5 mee te nemen. Dat moet meer dan genoeg zijn.

Na de nodige koffietjes onderweg stoppen we een uurtje in Boulogne S/M. De meeste foto’s neem ik binnen en de foto’s in de regen zijn niet om over naar huis te schrijven. Maar we blijven oefenen en proberen. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd. In de middeleeuwen noemde men Boulogne, la Ville de Notre-Dame. In 633 of 636 zou een mysterieuze boot zonder zeilen of riemen de haven zijn binnengevaren met aan boord een beeld van Maria met het kind Jezus

De Cathédrale Notre-dame doet erg Vlaams aan.

Als ik die kaarsjes zag moest ik er een foto van nemen. Mooi maar ook niet meer dan dat. Het wordt tijd dat we goede beelden schieten.

HARDELOT

In Hardelot gaan we wat wandelen op het strand en begin ik wat inspiratie te krijgen.

No message in a bottle

Zeeslang

Nu zullen de meesten de interieur foto en de foto van de kaarsen in de kathedraal mooier vinden, ik niet. De beelden zijn nog niet goed, maar ze gaan de goeie kant uit.

Kleurrijk

Zo druk is het in de winter in Hardelot. Gelukkig zijn er enkele cafés en restaurants open.

LE TOUQUET

In Le Touquet is het even rustig. Het geeft hallucinante beelden.

Ik vind deze foto goed de sfeer uitdrukken.

Wat doet dit ding hier? Misschien wordt er in het seizoen iets op de sokkel gemonteerd. Staat het er in de zomer ook zo, dan valt dat waarschijnlijk in de drukte niet eens op.

Zo zonder zwemmers lijkt het niet echt

We zijn ondertussen van de regen gaan houden en ons humeur is top.

ETAPLES

Via het oorlogskerkhof van Etaples rijden we terug naar het hotel.

Ik ben die dame dankbaar. Ze ging op de perfecte plaats staan. Zij maakt het verschil. Het erge is dat er na al die jaren nog steeds oorlog is.

BOULOGNE SUR MER

Als we deze ochtend opstonden zag het weer er wat beter uit. Maar gelukkig regent het terug zodat we regenfoto’s kunnen blijven maken. Boulogne s/m is een drukke stad. Er zijn in de winkelstraten veel minder ketens dan bij ons. Voor ons hangt hier een vakantiesfeer.

Maar schone liedjes duren niet lang en de zon breekt door. Hoe moet dat nu met mijn regenfoto’s?

Het is wel raar waar ze hier standbeelden over maken. Die vrouw knielt aan de borst (er blijft niet veel meer over) van die man en wat doet hij? Hij blijft stug voor zich uit staren. Hoe kan je nu zo gevoelloos zijn?

Je krijgt hier zelfs een standbeeld als je met bootjes speelt.

Een telefooncel op straat die gebruikt wordt. Het is bijna folklore.

Wat we veel zijn tegengekomen is hondenstront. En niet in een zakje of in de goot zoals deze foto suggereert. Door de regen en vrij vlakke zolen, hadden we het geluk dat het niet lang aan onze schoenen bleef kleven.

Ik had de bedelaarster en de muurschildering van Napoleon die terugkeert uit ballingschap op onderstaande foto reeds een tijdje gezien maar durfde de dame niet fotograferen. Tot ik eraan dacht, dat ik met mijn 24mm groothoek een foto van haar kon maken zonder dat ze besefte dat ze nog in beeld is. Zodra ik het wou proberen stond ze op en ging weg. Haar ochtend shift zat er schijnbaar op want een uurtje later zat ze er weer.

Ik wou ze in beeld brengen omdat ik in Boulogne meer  bedelaars tegenkwam dan verwacht. Armoede is ondanks alle Egalité en Fraternité van de franse revolutie een realiteit. Het franse dwepen met Napoleon vind ik misplaatst. Nu zouden ze hem een oorlogsmisdadiger noemen.

Met de komst van de digitale fotografie en photoshop hebben veel mensen het gevoel dat digitale beelden liegen en dat de analoge foto’s de waarheid vertelden. Beeldmanipulatie is helemaal niet nodig om te liegen, de keuze van wat je fotografeert is al voldoende leugen.

Want wat te zeggen van de 2de foto? Die vertelt van de zelfde bedelaarster een heel ander verhaal. In de bovenste foto is haar armoede een gevolg van het beleid en in de onderste is het haar eigen schuld, want werken zal ze wel niet doen. Beide kunnen toch niet de waarheid vertellen? …. of wel?

WIMMEREUX

Gelukkig begint het terug te regenen zodat we toch nog enkele regenfoto’s kunnen maken.

Het is geen weer om een hond door te jagen.

Meer nog het is zelfs verboden hier een hond door te jagen. Gaia zal blij zijn.

WISSANT

op weg naar …

Het verkeersbord en de pijlen naast het kruisbeeld doen me denken aan de goede en de slechte moordenaar. Maar ik heb de foto genomen omdat kruisigen precies mag zolang je maar niet met een motorvoertuig over de aardeweg rijdt. Aan de sporen in de weg is te zien dat men zich van het verbod weinig aantrekt.

Het lijkt verstandig van de toren niet te betreden en zeker niet na zonsondergang. De kans dat je Dracula tegenkomt lijkt me reëel.

Iedereen die in het leger is geweest was ook ooit een ‘Bleu’. In Wissant hebben ze voor die bleu een standbeeld opgericht of begrijp ik het verkeerd?

Over Flash

Mijn eerste foto's maakte ik nog voor ik een tiener was. Ondertussen is het een passie. Hoewel ik alle scheikundige processen van beeldvorming heb geleerd, ben ik nog steeds in de ban van de magie van analoge fotografie. Digitaal mag dan voordelen hebben, analoog is meer fun.
Dit bericht werd geplaatst in Uitstappen en reizen. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

