30 Jaar wachten op een Nikon EM

30 Jaar geleden zat ik verwikkeld in een scheiding. Bij het verdelen van de goederen wou mijn toenmalige echtgenote mijn allereerste gitaar en mijn gloednieuwe Nikon EM. Vooral met die camera heb ik het moeilijk gehad. Onlangs zie ik Nikon EM op Ebay staan en doe impulsief een bod. Ik ´win´ een Nikon EM zonder objectief. Twee weken later ´win´ ik een standaard objectief.

De EM is een elegante reflex camera

De verkoper van de camera woont in Hoofddorp. We besluiten er een dagje Amsterdam van te maken en in het heengaan de camera op te halen. Op het eerste gezicht ziet het toestel er goed uit. Ik heb een 35-70 Nikon zoom meegebracht om de camera te testen. De automaat werkt niet! Batterijen vervangen en nog steeds werkt de camera niet. Terug de originele batterijen … nog steeds niets.De verkoper zegt dat hij geen tijd heeft om die camera´s volledig op hun werking na te kijken. Hij betrekt zijn koopwaar van fotozaken in de omgeving en die controleren de werking. Hij controleert alleen op zicht. Samen proberen we de oorzaak van het falen te achterhalen. We proberen met een ander objectief … terug de zoom erop. En dan ineens werkt de EM. In de opluchting vergeet ik de licht-pakkingen te controleren. Als ik thuis de eerste film eruit haal zie ik dat de lichtdichtingen dringend moeten vervangen worden. In het boekje over de EM, dat de verkoper er gratis heeft bijgedaan, lees is dat de automaat pas werkt als de beeldteller op 1 staat. Alleluja! Waar is de tijd dat de verkoper zijn koopwaar kende.

In Nederland is een cultuur van 'eten' uit de meeu halen
In Nederland is het gewoon ‘eten’ uit de muur te halen.

De zwart-wit beelden zijn genomen voor het vervangen van de pakkingen.

EBAY

Af en toe dan krijg ik het. Dan wil ik weer een nieuw oud fototoestel. Ik bekijk Nikon, Leica en Canon. Bijna koop ik nog, voor een zacht prijsje, een Leica tot een vriend me verwittigt en zegt dat je die steeds met objectief moet kopen, want de objectieven zijn tweedehands nog steeds veel te duur.

Ook met de Nikon had ik beter een toestel met objectief gekocht, maar gedane zaken nemen geen keer. Wie zijn gat verbrandt moet op de blaren zitten.

NIKON EM

De Nikon EM was een instap reflex. In plaats van in metaal, zoals toen gebruikelijk was, waren de lenzen in plastiek . Het glas van de lenzen had wel een goede naam. Een tweede punt waar alle fabrikanten bij de instapmodellen op bezuinigen is de zoeker. Bij een reflex camera is dat de combinatie tussen oculair, prisma en matglas. Hier is duidelijk op bezuinigd. De camera is mooi en ik ben benieuwd of ik met de matige zoeker kan leven zodat ik er effectief ook mee ga fotograferen.

Het was donker als we terug naar de auto gingen

JOINT DE CULASSE

In een foto camera zit geen joint de culasse, maar wel licht-pakkingen tussen de spleten waardoor licht op de film kan vallen. Een joint de culasse vervangen duurt langer dan het vervangen van de lichtpakkingen in een camera. Maar onderschat de tijd niet. Als je het niet gewend ben zoals ik, doe je er meer dan halve dag over. Reken daarbij de testopnamen en ontwikkelen van de filmen en het is een dag werk.

Ik heb nog nooit de lichtpakkingen van een reflex camera vervangen. De pakkingen aan het achterdeksel zijn eenvoudig, dat kan je met een repeltjes van een muismat met de juiste dikte af te snijden. Aan het matglas is de dikte van de pakking heel belangrijk en je kan er ook slecht bij. De oude pakking is kleverig en er mag niets van op het matglas of de spiegel vallen. Voor je het weet zijn er krassen. Met het schroefje vooraan is het matglas te demonteren.

Via internet bestel ik een algemene ´Camera Light Seals´ kit. Met het verwijderen van de pakking ben ik snel een half uurtje zoet. Enkele druppels solvent op de pakking, laten indringen … weer enkele druppels … Er komt een beetje van de zwarte verf mee Met een alcoholstift maak ik de glanzende stukje metaal terug zwart.

Omdat de pakking in ´verre toestand van ontbinding´ was weet ik niet hoe ze er exact moet uitzien. Ik maak een pakking zoals ik denk dat ze moet zijn. De EM denkt er anders over. De spiegel klapt niet meer helemaal naar boven. Er zit niets anders op dan terug te demonteren, te monteren… en na het warm water heruit te vinden lijkt het in orde.

Na ook het vervangen van de pakkingen aan de achterwand, maak ik nog enkele test foto´s.

Als ik de negatieven bekijk, is de camera lichtdicht, maar de opnamen zijn onscherp. !@#!*&#$%#@!!!! Ik haal het matglas er terug uit en draai het om. En maak opnieuw testopnamen. Nu blijkt alles eindelijk in orde.

De roltrappen in het shopping center aan de Groenplaats
De roltrappen in het shopping center aan de Groenplaats

De resultaten van de EM en de 35-70 zoom hebben een goede contrast en detailweergave.

Een van de meest bezochte plaatsen in Antwerpen

Het toestel is aangenaam om mee ter werken, de plaats van opname niet. Het stinkt er verschrikkelijk.

BESLUIT.

Is de Nikon EM 30 jaar wachten waard? Zeker niet, maar ik ben toch blij dat ik het toestel nu in mijn kast heb staan. Ik verwacht niet dat ik het veel ga gebruiken, want de zoeker is niet om over naar huis te schrijven. Zodra het een beetje donker wordt is scherpstellen heel moeilijk.

Misschien moet ik toch nog op zoek naar een Leica reflex. 😉

Over Flash

Mijn eerste foto's maakte ik nog voor ik een tiener was. Ondertussen is het een passie. Hoewel ik alle scheikundige processen van beeldvorming heb geleerd, ben ik nog steeds in de ban van de magie van analoge fotografie. Digitaal mag dan voordelen hebben, analoog is meer fun.
Dit bericht werd geplaatst in Fototoestellen en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

