Fotograferen met een Agfa Isoly Junior

De plastic Holga en Diana fototoestellen zijn in. Ze zijn duurder maar niet beter dan een gewone wegwerp camera. Toch spreken die toestellen me aan. Voor 5€ lag in de vitrine een Agfa Isoly Junior, een voorvader van de huidige hype toestellen en veel beter gemaakt. Die kon ik niet laten liggen. Voorlopig herkennen de meesten dit nog als een fototoestel, de groep die hiermee nog gefotografeerd -heeft of gefotografeerd -is, wordt steeds kleiner. Wie heeft er al ooit een rolfilm op een fototoestel geplaatst of zelfs maar gezien?

Toestel met (n)ever-ready case.
Toestel met (n)ever-ready case.

De Isoly Junior is in 1961 als instap camera op de markt gekomen en kostte toen 25 DM.

Door de opeing achteraan in de tas kan je het nummer van de volgende foto zien.
Door de opening achteraan in de tas kan je door een rood glaasje, het nummer van de foto zien.

De meeste films werden aan een papierstrook bevestigd waarop aan de achterzijde de nummers van de foto’s stonden. Omdat in een ver verleden de zwart/wit films niet gevoelig waren voor rood licht (=orthochromatisch) werden de films niet belicht door het licht dat door het rode patrijspoortje viel en kon je zo na een opname de film doordraaien tot aan de volgende foto. Door het venstertje kon je dan exact zien hoever je moest doordraaien tot de volgende foto. In 1961 waren zo goed als alle zwart/wit films wel gevoelig voor rood licht (=panchromatisch) en vormde het licht dat door het rode glaasje viel wel een probleem. Als het zonlicht door het papier heen scheen, sluierde de film. Dit heeft men hier opgelost door de sluiting van de bijbehorende tas over het patrijspoortje te laten vallen, maar het blijft opletten dat er niet teveel licht op het glaasje valt.

Bovenstaande foto heb ik op de Stuutekeer site gevonden en geeft een voorbeeld van wat er gebeurt als er te lang te veel licht door het rode patrijspoortje valt. Het kan ook dat het rolletje niet goed opgerold was en aan teveel licht is blootgesteld. In elk geval zie je de nummers die op de papieren achterzijde van de film staan.

De achterwand is afneembaar
De achterwand is afneembaar

Links op de camera de flitsschoen, met voor die tijd een vooruitstrevend middenkontakt. Tussen de zoeker en de film-transportknop zit een klein venstertje dat aangeeft of de film na de laatste opname reeds is doorgedraaid.

In het achterwand kleeft een etiket met ‘Agfa Isopan 17’ (=ISO 40) De film die Agfa aanraadt voor de camera, maar niet meer gefabriceerd wordt. Ik gebruik een Tmax 100 die ik zal ontwikkelen als ISO 50.

Op de orange sticker staat ‘Isoly Meniskus’ waarmee Agfa aangeeft dat het objectief uit een enkelvoudige lens bestaat. Een brilglas is ook een enkelvoudige lens, ‘meniskus’ klinkt natuurlijk beter. Marketing is van alle tijden.

Hier komt de film te zitten

Hier komt de film te zitten

Om de optische fouten van een ‘Meniskus’ lens gedeeltelijk op te vangen wordt de film in de camera een beetje gebogen.

Een Kodak film in een Agfa camera
Een Kodak film in een Agfa camera

De ‘120’ film is 6cm breed en hiervan wordt bij elke opname een stukje van 4X4 cm belicht.

Er zijn 2 lensopeningen beschikbaar om te fotograferen tussen 4 meter en oneindig.
Er zijn 2 lensopeningen beschikbaar om te fotograferen met zon en bewolkte lucht tussen 4 meter en oneindig.

Er is nog een derde stand om te fotograferen tussen de 2 en 4m bij bewolkt weer of met flitslicht. Door de grotere belichtingsspeelruimte van de huidige (kleur) filmen zijn de verschillende lensopeningen bij wegwerp toestellen niet meer nodig.

Resultaten.

Voor mij is een fototoestel maar interessant als ik er foto’s kan mee maken.

De negatieven op de lichtbak
De negatieven op de lichtbak

De belichting valt mee maar de negatieven zijn eigenlijk nergens scherp. De lens is een 55mm f 1:11 . De vaste sluitertijd is ongeveer 1/30 sec . Door de welving van het negatief zijn de linker en rechter zijkant scherper dan de boven en onderzijde. Ik fotografeer het liefst van zeer dichtbij. Op de Isoly is de minimum afstand 2 meter. Dat is wennen voor mij, bij de huidige wegwerp camera’s is dat 1.2m . Ik betwijfel of ik deze camera nog veel zal gebruiken.

Foto met Isoly Junior
Gefotografeerd met Isoly Junior

Het resultaat valt nog wel mee.

Foto genomen met de Isoly
Gefotografeerd met Isoly Junior

Kinderen zitten nooit stil. Vandaar de bewegings-onscherpte op beide foto’s.

In de tijd van de Isoly werden foto’s kleiner afgedrukt dan nu. Dikwijls werd er een contactafdruk gemaakt en zo’n beeld ziet er op 4 bij 4cm perfekt uit.

Het beeld is 4 bij 4 cm groot.
Het beeld is 4 bij 4 cm groot.

Met de brede witte rand is de foto bijna 6X6 cm. Als het papier wat minder wit was zou je zweren dat het een foto uit een oud fotoalbum is.

Over Flash

Mijn eerste foto's maakte ik nog voor ik een tiener was. Ondertussen is het een passie. Hoewel ik alle scheikundige processen van beeldvorming heb geleerd, ben ik nog steeds in de ban van de magie van analoge fotografie. Digitaal mag dan voordelen hebben, analoog is meer fun.
Dit bericht werd geplaatst in Fototoestellen en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Fotograferen met een Agfa Isoly Junior

  1. Harry Kamphuis zegt:

    Hallo, met interesse heb ik dit artikel gelezen. Zelf ben ik ook in het bezit van deze camera. Bij een van de foto’s is aan de onderkant van de behuizing de letter G zichtbaar. Bij de camera die ik heb staat de letter Z. Wat is de betekenis van deze letters

    Groeten Harry

  2. blogger1951 zegt:

    Geweldig, was mijn eerste camera. Leuk om dit terug te vinden. Kwam eigenlijk doordat ik een foto zag van een Agfa fototoestel, welke ik herkende als een Isola en ben daarna naar de Isoly Junior gaan zoeken wegens mijn vroegere bezit. De aanschafprijs was 26 gulden, ergens halverwege de jaren 60.

Plaats een reactie