Foto’s van Nachtwey tentoongesteld in Antwerpen

James Nachtwey wordt dikwijls verweten dat zijn foto’s te mooi zijn. Dat je miserie niet op een esthetisch verantwoorde manier zou mogen fotograferen. Het is juist de tegenstelling tussen de prachtige foto en de dikwijls afgrijselijke inhoud, die mij aanspreekt. Uiteindelijk wil hij een verhaal overbrengen. Ik word dikwijls heel stil van zijn beelden. Mij raakt hij dus al zeker.

Deze affiche aan 'Den Boerentoren' , met foto van Jame3s Nachtwey,  lokte me naar binnen.
Deze affiche aan ‘Den Boerentoren’ , met foto van James Nachtwey, lokte me naar binnen.

Hoe je de foto op de affiche ook bekijkt je oog wordt steeds naar het kind getrokken. Het beeld is pittoresk. Zo’n beeld wekt mijn nieuwsgierigheid en als ik dan de context lees, dan komt die dubbel zo krachtig over.

De ruimte is erg groot en dat maakt alles wat afstandelijk.
De ruimte is erg groot en dat maakt alles wat afstandelijk.
Naast de foto's zijn er nog enkele tafels met informatie.
Naast de foto’s zijn er nog enkele tafels met informatie.

De tentoonstelling loopt nog tot 30 augustus met volgende onderwerpen.

  • Libanon door Franco Pagetti
  • Afghanistan door James Nachtwey
  • DR Congo door Ron Haviv
  • Colombia door Franco Pagetti
  • Georgie door Antonin Kratochvil
  • Haiti door Ron Haviv
  • Filipijnen door James Nachtwey
  • Liberie door Christopher Morris

Allemaal fotografen van fotoagentschap VII. Je kan deze nog bekijken tot 30 augustus 2009 in het Torengebouw in Antwerpen.

Over Flash

Mijn eerste foto's maakte ik nog voor ik een tiener was. Ondertussen is het een passie. Hoewel ik alle scheikundige processen van beeldvorming heb geleerd, ben ik nog steeds in de ban van de magie van analoge fotografie. Digitaal mag dan voordelen hebben, analoog is meer fun.
Dit bericht werd geplaatst in Cultuur en Tentoonstellingen en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

