De Route Nationale 7 van Charles Trenet

Tijdens de trip over de RN7 spelen we regelmatig 2 CD’s van Charles Trenet. Ik heb nooit kunnen denken dat ik ooit nog eens geboeid zou raken door zijn muziek. De man straalt het optimisme van na de 2de wereld oorlog uit. Met vakantie gaan ligt voor steeds meer mensen binnen de mogelijkheden. De groei en sociale vooruitgang zullen doorgaan tot begin jaren 70. Daarna wordt er steeds meer stukjes van het welzijn van steeds meer mensen afgeknabbeld.

50 Jaar later is het effect van die ‘Route Bleue nog steeds voelbaar. Voor het eerst heb ik een gevoel van ‘Mijn auto mijn vrijheid’. De ‘congé payé’ heeft een immense bijdrage geleverd op de ontwikkeling van de mensen en van de economie. In contact komen met ongekende zaken is steeds verrijkend.

Van Parijs tot Coudrais-Monceau lijkt de N7 op de Boomsesteenweg, met Brusselse en zuiderse accenten. We houden onze eerste stop in Évry, dat zeer modern en strak oogt. De kathedraal is de eerste moderne kerk die ik zie waar het fantastisch lijkt om als gelovige te kunnen bidden. Overal ruimte en licht, Een enorm verschil met het stuk N7

De indrukwekkende kathedraal van Evry met bomen op het dak
De indrukwekkende kathedraal van Évry met bomen op het dak

De bossen rond Fontainebleau nodigen uit voor een picnick.

Met het kasteel van Fontainebleau wist Napoleon de paus te imponeren.
Met het kasteel van Fontainebleau wist Napoleon de paus te imponeren.

De eerste N7 nostalgie komt al na 100km met het kapeltje van ‘Notre Dame de la Route’.

Het kapeeltje is open en binnenin goed verzorgd. Een rustpunt voor jachtige reizigers.
Het kapelletje is een rustpunt voor jachtige reizigers.

Op TV in het Bourgondisch Complot, met Michiel Hendryckx heb ik voor de eerste maal gehoord van Briare en zijn ‘Pont Canal’, Een kanaal dat brug wordt om de lager liggende Loire te kruisen. Even de N7 verlaten en je bent er.

Een schip vaart over de Pont Canal, beneden ligt de Loire.
Een schip vaart over de Pont Canal, beneden ligt de Loire.

Om te tonen dat we ergens echt geweest zijn, laten we van onszelf een foto maken vóór die bewuste plek. Op elke toeristische site zie mensen elkaar fotograferen. Het lijkt wel of iets maar echt gebeurd is als we er een foto van hebben. De foto’s van hen die de scheve toren van Pisa omduwen of rechthouden, tonen dat we graag ‘originele ‘beelden hebben. Door mijn foto te nemen op het moment dat mijn partner in het glas weerspiegelde, heb ik de twee problemen opgelost. Mijn partner was er en dat heb ik op een originele manier bewezen.

Het hotel restaurant ‘Les 100 Bornes’ bestaat niet meer, maar in ‘Les 200 Bornes’, nemen we onze middag maaltijd en schepje N7 nostalgie.

Deze benzine pompen staan er voor de sfeer, de echte staan 20 meter verder.
Deze benzine pompen staan er voor de sfeer, de echte staan 20 meter verder.

Nog steeds kan men in wegrestaurants, goed en goedkoop eten.

Het interieur is enig, zo vind je er geen tweede.
Het interieur is enig, zo vind je er geen tweede.

Of het ook mooi is hangt helemaal van je eigen interpretatie van mooi af. Maar door iets wat je lelijk vindt te fotograferen, zeg je eigenlijk “Ik vind dat lelijke ding mooi!” (Susan Sontag – Over Fotografie pag.103 )

Briare bezit met zijn kanaal brug geen exclusiviteit. Toevallig passeren we dezelfde dag Le Guetin, waar ze ook zo’n kunstwerk hebben

Twee sluizen vlak na elkaar brengen de schepen op het niveau van de kanaalbrug.
Twee sluizen vlak na elkaar brengen de schepen op het niveau van de kanaalbrug.
Zo zag de N7 er in de tijd van Charles Trenet uit.
Zo zag de N7 er in de tijd van Charles Trenet uit.

Tussen en door de dorpjes ging de weg. Tegenwoordig wordt de N7 meestal rond de dorpjes geleid.

Een typisch kruispunt in een N7 dorpje. Een van de pijlen wijst naar de werken van een rondweg.
Een typisch kruispunt in een N7 dorpje. Een van de pijlen wijst naar de werken van een rondweg.

Buiten het nieuwe raam beneden in het huis links en de verkeersborden, is hier de laatste 50 jaar niet veel veranderd.

Op twee km van dit kruispunt ligt middeleeuws dorpje, Le Crozet. Buiten wat werkende bouwvakkers is het er stil. Geen mens op straat. Hoe is het mogelijk dat een dorpje 100’den jaren intact blijft. Zelfs de koffie in het restaurant smaakte of hij reeds lang geleden gezet was.

De kat kwam ons verwelkomen.
De kat kwam ons verwelkomen.

Voor hele generaties betekende het dorp hun hele wereld. Parijs ligt op nog geen 300km, dat was zelfs voor de huwelijksreis van de meesten veel te ver. En dan komt er zo’n weg, die het samen met de betaalde vakantie mogelijk maakt, om van Parijs tot Italië het eigen land te verkennen. De wereld werd plotseling veel groter en interessanter.

Bar Tabac
Bar Tabac ‘Le Sympa’s Café’ in Saint-Symphorien-de-Lay

We konden er niet eten, maar de Bar-Tabac dame zei dat de bakker achter de hoek heerlijke quiches en belegde broodjes had en die mochten we rustig bij haar komen opeten. De zak met inderdaad heel lekkere quiches en broodjes ligt op tafel. De koffie was heel lekker en een dergelijke gemoedelijke sfeer biedt geen enkele restaurantketen.

Halfweg tussen Parijs en de Italiaanse grens
Halfweg tussen Parijs en de Italiaanse grens

Hoe trager je reist hoe meer je van je belevenissen kan genieten. De technologie maakt het mogelijk zich steeds sneller en verder te verplaatsen. Economische faktoren doen er nog een schepje bij. Maar van geen enkele vlucht heb ik genoten als van deze reis ‘nergens naartoe’. Ryanair heeft plannen om de passagiers op korte vluchten te laten rechtstaan. 60% van de reizigers zou dit zelfs verkiezen als het gratis was. Voor mij heeft vakantie meer met genieten dan met afzien te maken.

Over Flash

Mijn eerste foto's maakte ik nog voor ik een tiener was. Ondertussen is het een passie. Hoewel ik alle scheikundige processen van beeldvorming heb geleerd, ben ik nog steeds in de ban van de magie van analoge fotografie. Digitaal mag dan voordelen hebben, analoog is meer fun.
Dit bericht werd geplaatst in Uitstappen en reizen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

