Met een Yashica Electro op de Vrijdagse Markt

Zowel Gent als Antwerpen hebben hun ‘Vrijdagse markt’. In Antwerpen zagen mensen die hun rekeningen niet meer konden betalen, hun hebben en houden openbaar verkocht op de Vrijdagse markt. Voor de ene waren het op woensdag en vrijdag ochtend koopjes voor de anderen drama’s. De laatste jaren is de interesse gedaald en is het nog enkel markt op vrijdag.

Sommige zaken worden weggegooid en die mag je dan gratis meenemen
Sommige zaken worden weggegooid en die mag je dan gratis meenemen

In principe wordt alles wordt hier per opbod verkocht op de markt en in een aantal zalen rond de markt. Maar de geruchten gaan dat opkopers er steeds weer in slagen, slinks de waardevolle zaken te bemachtigen.

Deze mannen houden er hun eigen handeltje op na.
Deze mannen houden er hun eigen handeltje op na.

Gelukkig hebben mijn ouders en grootouders steeds aan de kant van de kopers gestaan. Maar zelf heb ik er nog nooit iets gekocht. Het is een beetje uit de tijd. Spullen uit de lage lonenlanden zijn nu zo goedkoop geworden, dat 2de hands de moeite niet meer loont. Het openbaar verkopen van in beslag gelegde goederen kost dikwijls meer dan het opbrengt.

Alle aandacht gaat naar de verkoop.
Alle aandacht gaat naar de verkoop.
Die heeft voorlopig het hoogste bod ...
Die heeft voorlopig het hoogste bod … wie biedt er meer …Eenmaal ….

Wat vindt je zoal op de markt? `Volledige inboedels en alles wat op de zolder staat. Maar ook kapotte apparaten die onder garantie zijn teruggenomen en waar vervangen door een nieuw toestel, goedkoper is dan herstellen. Die zaken lijken dan als nieuw maar ze doen het niet. Ge moet het een beetje kennen om geen kat in ne zak te kopen.

k249_04
Misschien ligt er op deze aanhangwagen net wat je zoekt..
Hier worden geluidinstallaties verkocht.
Die poppen zijn net verkocht en nu is het de beurt aan een geluidsinstallatie.
En ...  verkocht aan de hoogste bieder.
En … verkocht aan de hoogste bieder.

Buiten de kopers en de verkopers komen mensen ook voor de gezelligheid of zoals ik om foto’s te maken of voor de gezelligheid.

Zo'n verkoop kan lang duren.
Zo’n ochtend duurt lang.
Het is er weer voor.
Het is er weer voor.
Napraten of gewoon en de zon komen zitten.
Napraten, gewoon in de zon zitten of wachten tot een interessante partij aan bod komt.
rommelen tussen wat niet verkocht is geraakt en straks wordt weggegooid.
Rommelen tussen wat niet verkocht is geraakt en straks wordt weggegooid.
Als ge dat bed wou hebben, is het nu te laat.
Als ge dat bed wou hebben, is het nu te laat.

Tot hier het verslag van de Vrijdagse markt. Maar als fotograaf vind ik ook de manier waarop de foto’s gemaakt zijn belangrijk. In de jaren zestig ben ik verliefd geworden op de Yashica Electro.

Enkele jaren geleden heb ik er enkele op Ebay gekocht. Maar geen enkele die het nog deed. De pakkingen die het licht uit de camera moeten weren waren verduurd en heb ik vervangen. Maar een groter probleem is een stukje binnenin dat ook vergaat. The ‘Pad of death.’ Als je tijdens het doordraaien van de film geen ‘klak’ hoort, zoals op onderstaande video en dat is meestal na 40 jaar dan moet de camera helemaal open.

Gelukkig er er Yashica Guy met een website over deze toestellen met alle informatie om de toestellen terug te laten doen waarvoor ze gemaakt zijn. Fotograferen. De resultaten op film met een 40-tig jarige camera geven me veel meer voldoening dan de opnamen met mijn digitale reflex met Supersonic Direct-drive scherpstelling. En … Sssst… vertel het niet voort, maar werken met zo’n Yashica is eigenlijk heel eenvoudig en snel.

Over Flash

Mijn eerste foto's maakte ik nog voor ik een tiener was. Ondertussen is het een passie. Hoewel ik alle scheikundige processen van beeldvorming heb geleerd, ben ik nog steeds in de ban van de magie van analoge fotografie. Digitaal mag dan voordelen hebben, analoog is meer fun.
Dit bericht werd geplaatst in Fototoestellen en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

