Bessa III, nieuwe middenformaat camera.

Het is feest als er een nieuw analoog fototoestel op de markt komt. Het is weer zover, zowel Cosina als Fuji kondigen een nieuwe camera aan. Dezelfde camera in een ander jasje. Het vorige feest was van 2004 geleden met de introductie van de Nikon F6.

Copyright by Voigtländer
© Voigtländer

Cosina fabriceert reeds jaren analoge fototoestellen en objectieven onder de naam Voigtländer. Ze zitten in een nichemarkt en lijken daar goed te gedijen. Op foto’s die op het internet zwerven zie je deze camera zowel met Voigtländer Heliar als met Fujinon objectief. Reeds in 2008 presenteerde Fuji een prototype van deze camera in Las Vegas op PMA.  Een filmfabrikant heeft natuurlijk cameras nodig waarop zijn filmen kunnen gebruikt worden. Voor Cosina/Voigtländer is de keuze van middenformaat nieuw maar ze hebben wel een traditie van meetzoekercameras.

Het retro ontwerp volgt de functie en herinnert aan de balg camera’s die je hier en daar nog op zolder vindt, maar zeker ook aan het Plaubel Makina pers fototoestel. De pers gebruikt dergelijke toestellen reeds jaren niet meer. Toch zou het gebruikt van analoge camera’s in de pers logisch zijn. Tekst is steeds een interpretatie van de werkelijkheid. Kranten werden naast tekst gedocumenteerd met gravures en tekeningen. Deze laatste waren ook weer een interpretatie van de werkelijkheid. Dan zijn de foto’s gekomen en daarvan wordt aangenomen dat wat op de foto staat (meestal) ook gebeurd is. Iedereen zal een foto van een gebeurtenis waarheidsgetrouwer vinden dan een schilderij. Totdat de digitale fotografie manipuleren van die ‘werkelijk’ vereenvoudigde.  Nu zit de (digitale) fotografie, op gebied van weergeven van de werkelijkheid,  terug op het niveau van de schilderkunst. Analoge fotografie heeft nog andere redenen van bestaan. Hierover schreef ik in een vorig artikel.

De camera.

Copy
© Voigtländer

De Voigtländer 667 is een middenformaat camera. Binnen in het toestel zit een knop om te schakelen tussen 6×6 en 6×7 formaat. Bij het laden van de 120 of 220 film moet je kiezen. Op 6×6 formaat heb je naargelang de film, 12 of 24 opnamen. Op 6×7 kan je 10 of 20 maal afdrukken.

Meetzoeker.

Copyright
© Voigtländer

Op de tweedehands markt zijn middenformaat camera’s relatief goedkoop en gemakkelijk te vinden. De Voigtländer 667 is een buitenbeentje. Het is geen reflex en heeft dus ook geen zware spiegel die tijdens de opname ophoog klapt. En met zijn meetzoeker kan je snel en nauwkeurig scherpstellen. Het is een volbloed reportage camera. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Pentax 67. Die ziet eruit als een grote reflex, maar de spiegel klapt zo hard dat je voor met het normaal objectief uit de hand te fotograferen best 1/250 seconde gebruikt. Je hebt dus veel licht nodig. De Pentax weegt met zijn standaard objectief van ruim 2kg. Hierbij vergeleken is de Voigtländer 667 met zijn 1000 gram een lichtgewicht. Een kleinbeeld Leica M met 50mm 2.8 weegt 770 gram.

Gebruik.

Copyright
© Voigtländer

Fotografen die ooit nog met een analoge camera werkten, hebben geen nood aan een handleiding. De bediening is eenvoudig en logisch. Je zet de gevoeligheid van de film. Op ‘A’ heb je diafragma voorkeuze. Wens je manueel te werken dan kies je de sluitertijd en diafragma. Oplichtende diodes geven aan of je juist, over- of onder-belicht. Met een nieuwe digitale camera moet je eerst twee weken met de handleiding gaan slapen en dan nog heb je alle mogelijkheden niet onder de knie. Bij de Voigtländer 667 ligt de nadruk op het KISS fotograferen.

Besluit.

Op Ebay koop je een Hasselblad 500C voor minder dan 500€ en de Voigtländer 667 staat net geen 2000€ geprijsd. Met de Voigtländer 667 kan je wel veel sneller, met minder licht, veel stiller en minder opvallend fotograferen. De kwaliteit van het 6×6 en 6×7 formaat is subliem. Camera’s als dit gaan decennia mee. En nadat je de Voigtländer 667 gekocht hebt, hoeft je ’s avonds in bed bij je vrouw, geen twee weken al je aandacht aan de handleiding te besteden.

Advertenties

Over Flash

Mijn eerste foto's maakte ik nog voor ik een tiener was. Ondertussen is het een passie. Hoewel ik alle scheikundige processen van beeldvorming heb geleerd, ben ik nog steeds in de ban van de magie van analoge fotografie. Digitaal mag dan voordelen hebben, analoog is meer fun.
Dit bericht werd geplaatst in Fototoestellen en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s