Valencia en Co

Op onze verblijfplaats is geen treinstation, maar in Xeresa 30km verder is er wel een station. Onderweg naar het station luisteren we naar de English speaking Costa Blanca Bayradio. Het is te begrijpen dat in Spanje steeds meer verzet komt tegen het toerisme. Kijk naar de volgebouwde kusten en je kan ze geen ongelijk geven. Natuurlijk putten ze een groot deel van hun welvaart uit de bezoekers. Wanneer is trop, te veel?

Volgens TomTom is hier het station.
Volgens TomTom is hier het station.

Het voelt altijd goed als TomTom een fout maakt. Langs de ene kant ben ik erg afhankelijk van de GPS. Langs de andere kant geeft het zo’n superieur gevoel als het ding faalt en ik het zelf oplos. Een echte winwin situatie. Als alles voorgekauwd is kan je beter in je bed blijven.
Op het station staat de boemel klaar om te vertrekken.

Het kost heen en terug voor exact 5€ pp. Een vergelijkbare afstand Antwerpen-Brussel kost, in België, 12,60€ pp.
Een biljet heen en terug kost exact 5€ pp. Een vergelijkbare biljet in België, bijvoorbeeld Antwerpen-Brussel kost 12,60€ pp. Hoe doen die Spanjaarden dat?

Valencia is een pochende stad. Voor hen die er warmpjes inzitten lijkt het er goed wonen. In elk geval houdt iedereen de schijn hoog. Prachtige flamboyante gebouwen en winkels met dure spullen. Het is mooi om zien maar het spreekt me niet aan om hier te komen wonen. Het lijkt me te gemaakt. Barcelona ligt me beter, maar daar zijn we nu niet.

We zijn amper het station uit of we komen op een plein met allemaal dergelijke gebouwen.
We zijn amper het station uit of we komen op een plein met allemaal dergelijke gebouwen.
Wat verder weer een plein met nog meer van hetzelfde.
Wat verder weer een plein met nog meer van hetzelfde.
Mooie winkels als je veel geld hebt. Zelfs de Kerstman koopt hier zijn pruik.
Mooie winkels als je veel geld hebt. Zelfs de Kerstman koopt hier zijn pruik.
Aanschuiven voor een lotterijbiljet.
Aanschuiven voor een loterijbiljet.
of op de groentenmarkt spelen op de jackpot. Allemaal middelen om aan extra geld te komen.
of op de groentemarkt spelen op de jackpot. Allemaal middelen om aan extra geld te komen of net niet.
Anderen laten het niet aan hun hart komen en genieten van de zon.
Anderen laten het niet aan hun hart komen en genieten van de zon.

Op de terugweg van het station naar onze vakantiewoning rijden we op de N-332 door rietvelden. Een echt nomansland met af en toe een zandweg het riet in. Hier zitten prostituees op een tuinstoel en bieden hun diensten aan. Hopelijk is er verder op die zandweggetjes wat comfort.

DÉNIA

We verblijven hier buiten het stadje bij vrienden. De vakantie is voorbij gevlogen, nog enkele dagen en we vertrekken weer.

Vroeger hield ik het geen vijf minuten op een terrasje vol. Dan werd ik ongedurig en wou verder. Ik heb veel bijgeleerd. Nu kan ik rustig rond lopen en genieten van eenvoudige zaken. Of mensjes kijken en grinniken met de spiegel die ze mij voorhouden.

In Denia komen we dan weer gekend volk tegen.
In Dénia komen we een vriendin tegen.
In het seizoen kan je hier de boot naar ... nemen.
In het seizoen kan je hier de boot naar de Balearen nemen.
Voor die prijs kan je niet op je blote voeten lopen.
Voor die prijs kan je niet op je blote voeten lopen.

En terwijl dat de vrouwen schoenen kopen …

Kunnen de mannen gezellig een pintje gaan drinken.
Kunnen de mannen gezellig een pintje gaan drinken.
Over Flash

Mijn eerste foto's maakte ik nog voor ik een tiener was. Ondertussen is het een passie. Hoewel ik alle scheikundige processen van beeldvorming heb geleerd, ben ik nog steeds in de ban van de magie van analoge fotografie. Digitaal mag dan voordelen hebben, analoog is meer fun.
Dit bericht werd geplaatst in Uitstappen en reizen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

