Benidorm

Als ik zeg dat ik naar Benidorm op vakantie ga dan dan volgt er altijd een korte pauze, waarin de mensen zich zaken afvragen als: meent ie dat nu… of allee wie gaat er nu naar … Ik denk dat er weinig vakantie bestemmingen zijn waar zoveel clichés aan hangen.

Toen ik vanmorgen opstond had ik tandpijn. Het is twee weken geleden begonnen met keelpijn. Verder gezet als sinusitis en vandaag is het zaterdag zodat ik snel moet beslissen of ik wel of niet naar de dokter ga.
Er is op enkele km een Nederlandse dokter. Ik maak een afspraak. Ondertussen neem ik twee maal 500mg paracetamol. Tegen dat ik bij de dokter zit is de pijn zo goed als weg. De arts neemt zijn tijd voor een grondig onderzoek. De sinussen zijn nog steeds niet OK de tand lijkt mee te vallen. Antibiotica moet de (sinus) ontsteking bedwingen.
Dit gebeuren stemt tot nadenken. Het feit dat ik naar een Nederlandse (talige) arts kan. Plus natuurlijk het feit dat ik dat ook doe. Thuis kafferen op de immigranten die allemaal samenhokken en hier deelnemen aan het netwerk van extranjeros en expats het is niet logisch. Zouden alle Vlamingen van de rand van Brussel hier perfect Spaans spreken zoals ze dat ook van de Franstaligen en expats, in hun rand verwachten? In het plaatselijke Nederlands-talige weekblad ‘Hallo’ staat een klacht tegen de politie vermeld van een inwoner van Dénia omdat de politie hem verplichte Spaans te spreken voor een aangifte terwijl de man dat in het Valentiaans wou doen. Heel herkenbaar allemaal. In hetzelfde weekblad lees ik dat in een discotheek in de buurt, een borstvergroting onder de aanwezigen wordt verloot. Ik ben er persoonlijk niet aan toe. Maar een dergelijk bericht heeft wel nieuwswaarde.

Voor we Benidorm binnenrijden worden we toch even stil van de skyline. Zoveel hoge gebouwen bij elkaar zijn uitzonderlijk. Die buildings zijn het gevolg van het succes.
Als we, na een rit van 60km, Benidorm binnenrijden worden we toch even stil van de skyline. Zoveel hoge gebouwen bij elkaar zijn uitzonderlijk. Die buildings zijn het gevolg van het succes.

Wat trekt zoveel mensen hier aan en waarom komt men hier overwinteren?

Vandaag ligt er sneeuw in de Ardennen
Vandaag ligt er 20cm sneeuw in de Ardennen en zijn er twee langlauf- en één alpijn-skipiste open

Zelf tracht ik zoveel mogelijk uit de zon te blijven om niet te verbranden.

Niet iedereen heeft schrik van de zon en de ene bruint sneller dan de andere.
Niet iedereen heeft schrik van de zon en de ene bruint sneller dan de andere.

Het goede weer is zeker een eerste reden waarom zoveel mensen hier komen overwinteren.

Een electrische rolstoel is hier geen schande.
Het is niet eenvoudig hier een foto te nemen waar geen rolstoel opstaat.

Je wordt er niet constant aan herinnerd dat je niet meer het lijf van een 18 jarige hebt.

De fitness toestellen op het strand zijn constant in gebruik.
De fitness toestellen op het strand zijn constant in gebruik en aan mogelijkheden van het publiek aangepast.
De iets jongeren wanen zich misschien wel koning in het land van de blinden.
De iets jongeren wanen zich misschien wel koning in het land van de blinden.
Zou Benidorm het hoogste aantal rolstoelen per vierkante kilometer ter wereld hebben.
Zou Benidorm het hoogste aantal rolstoelen per vierkante kilometer ter wereld hebben.

Als je een handicap hebt dan val je hier niet op en dat lijkt mij de tweede reden tot overwinteren. Dit wil niet zeggen dat ik dit gebied uitroep tot het aardsparadijs. Daarvoor is meer nodig.

We wilden eigenlijk een broodje eten. Maar het werden frieten. Eigenlijk was het patat, want we werden in het Hollands door de kelneraangesproken.
We wilden eigenlijk een broodje eten, het werden frieten. Eigenlijk was het patat, want voor we er erg in hadden, werden we door de kelner in het Hollands bediend.

Zelfs simpele woorden als ‘una servesa por favor’ of ‘patatas fritas’ hoef je niet te kennen. Benidorm past zich helemaal aan. Je kan eten en spreken zoals thuis. Dit is een derde reden om naar hier te komen.

Het verband leggen tussen de sexshop en de apotheker laat ik aan je eigen 'dirty mind' over.
Het verband leggen tussen de sexshop en de apotheker laat ik aan je eigen ‘dirty mind’ over.

Vanochtend kon ik naar de dokter in mijn eigen taal, dit kan in Benidorm uiteraard ook. De goede gezondheidszorg is een vierde reden voor ouderen om hier te overwinteren.

Zelf heb ik nog een vijfde reden om naar hier terug te willen komen.

256_29
Om rustig te wandelen
257_08
Of een praatje te maken
Ik vind het hier enorm fotogeniek!
Ik wil terug gaan om het hier enorm fotogeniek is!
Over Flash

Mijn eerste foto's maakte ik nog voor ik een tiener was. Ondertussen is het een passie. Hoewel ik alle scheikundige processen van beeldvorming heb geleerd, ben ik nog steeds in de ban van de magie van analoge fotografie. Digitaal mag dan voordelen hebben, analoog is meer fun.
Dit bericht werd geplaatst in Uitstappen en reizen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

