Hoeveel is 1030km

Pom pom pedom pom pom. Ik betrap me om 5:15u dat ik goed gezind ben. We vertrekken naar Spanje, de eerste halte is Arcachon. Heel de week heb ik gesukkeld eerst met keelpijn, daarna met sinusitis. Ik ben al beter voorbereid op reis vertrokken.

Ik vlieg niet graag en vliegen is uit milieu oogpunt erg omstreden. Is met zijn 2 met de wagen, met een diesel verbruik tussen 4.3 en 4.7l/100km, minder schadelijk?  Ik hoop het.
Maar er is meer, rijden op de legendarische Route 66 is voor velen een droom. Het is een brok Amerikaanse geschiedenis.

Onze autostrades van vandaag zijn binnen enkele decenia onze Routes 66.
Onze autostrades van vandaag zijn binnen enkele decenia onze Routes 66.
Jukeboxen passen neit meer in onze individualistische cultuur. Na uren autorijden, kan je je frustratie kwijt door wat te gaan racen.
Juke-boxen passen niet meer in onze individualistische cultuur. Na uren autorijden, kan je je frustratie kwijt door wat te gaan racen.
Voor hen die de hele reis al zitten te mokken dat ze liever met het vliegtuig gaan is ook gedacht.
Voor hen die de hele reis al zitten te mokken dat ze liever met het vliegtuig gaan is ook gedacht.
Dit is toch the American way of life
Dit is toch the American way of life
Als er een bus stopt kan die snel weer verder rijden.
Als er een bus stopt kan die snel weer verder rijden.
Bij de verkoop van deze knuppels heb ik vragen. Is dat voor voetbal supporters?
Bij de verkoop van deze knuppels heb ik vragen. Is dat voor voetbal supporters?

De reis verloopt vlot en wat na vijven bereiken we het 151 jarige Arcachon.

Het wordt donker.
Het wordt donker.

We zien geen licht in het hotel. Eerst als we uitstappen zien we een lamp branden achter een deur.

Er hangt een briefje aan de deur van het hotel. Spannend.
Er hangt een briefje.

Er zit niets anders op dan een van de nummers op te bellen. We krijgen een code om binnen te geraken.

Binnen liggen paieren om in te vullen voor het ontbijt.
Binnen liggen papieren om in te vullen voor het ontbijt.

In Route 66 stijl gaan we nog naar een Mac Do en gaan dan slapen.

Zelfs na 1030km ziet dit bed er romantisch uit
Zelfs na 1030km ziet dit bed er romantisch uit

Er zijn 12 kamers. En wij zijn de enige gasten. Het voelt raar, zo alleen in een vreemd hotel. En liep er daarjuist ook geen rare man langs onze auto. Fifty ways to buglar this hotel. Ja ik ben paranoid.
In de badkamer ruiken we voorbije vochtproblemen.
Er is een lekker bed en we slapen prima. We zouden alang niet meer in een ander hotel willen zitten. Minder comfort dan thuis, So what!
’s Morgen bij het ontbijt zien we voor het eerst de charmante eigenaar van het Saint Christaud hotel.

Een voordeel om met de wagen te reizen is dat het trager gaat. Je hebt de tijd om te wennen aan de nieuwe omgeving en de mogelijkheid om een dagje te blijven hangen waar het mooi is.

In de zomer moet het hier heel druk zijn. Maar nu is het rustig en aangenaam wandelen.
In de zomer moet het hier heel druk zijn. Maar nu is het rustig en aangenaam wandelen.
Er zijn veel boetiekjes, kappers en immobiliën. En tot spijt van wie het benijd, geen C&A, H&M of Blokker. Het is maandag en dan is er veel gesloten.
Er zijn veel boetiekjes, kappers en immobiliën. En tot spijt van wie het benijd, geen C&A, H&M of Blokker. Het is maandag en veel winkels zijn gesloten. 😦

Op onze wandeling komen we veel gebouwen en villas tegen van kort voor de eerste wereldoorlog.

Het aantal bouwkranen doet vrezen dat er gouden tijden aanbreken voor bouwpromotors. En voor C&A, H&M en Co.
Het aantal bouwkranen doet vrezen dat er gouden tijden aanbreken voor bouwpromotors. En voor C&A, H&M en Co.

Volgens een van de kleinhandelaars, wier grootvader hier reeds woonde is het veel erger geweest. Er zijn enkele burgemeesters geweest die alles toelieten.

Er zijn ook een aantal opvallende merkwaardigheden.

Heracles die veilig tracht te vrijen. Een monument 'Aux resistants d'Arcachon morts pour la France.'
Heracles die veilig tracht te vrijen. Een monument: Aux resistants d’Arcachon morts pour la France
de Emmanuelle die ik me van de film herinner zag er toch veel jonger uit.
de Emmanuelle die ik me van de film herinner zag er toch veel jonger uit.
Er zijn heel veel openbare toiletten. Maar de gele driehoek met het electriciteits teken doet vermoeden dat dit eigenlijk een electrische stoel is.
Er zijn heel veel openbare toiletten. Maar de gele driehoek met het electriciteits teken doet vermoeden dat dit eigenlijk een electrische stoel is.
In welk land ligt Arcachon?
In welk land ligt Arcachon?
-)
Deze paardenmolen deed me denken aan Doisneau en met die 3 mannen, kwam er een vleugje HCB bij. De fotografen weten wel waarover het gaat. 🙂

Hoeveel 1030km nu is? Ik zou het niet weten. Tijdens de reis ontdekken we een rechtmatigheid. We zullen het de wet van de afstand noemen: ‘Hoe mooier het weer, hoe korter de kilometers.’

Over Flash

Mijn eerste foto's maakte ik nog voor ik een tiener was. Ondertussen is het een passie. Hoewel ik alle scheikundige processen van beeldvorming heb geleerd, ben ik nog steeds in de ban van de magie van analoge fotografie. Digitaal mag dan voordelen hebben, analoog is meer fun.
Dit bericht werd geplaatst in Uitstappen en reizen en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

