Oost West Berlijn Best

Berlijn is een grote stad waar alles lijkt te kunnen. Er is groene ruimte en het verkeer is er merkelijk rustiger dan bij ons. De Berlijners zijn vriendelijk, de porties gul en betaalbaar. Vier dagen rondzwerven door de stad, soms door wijken waar elke cm² bedekt is met graffiti, toch hebben we ons nooit onveilig gevoeld. 

We zijn om 24:00u op de bus gestapt en komen rond 9:00u in Berlijn toe. Onderweg zijn we tegengehouden voor paspoort controle en er wordt een reiziger zonder papieren van de bus gehaald. Degenen die denken dat je zomaar van het ene naar het andere schengenland kan reizen heeft het mis. Op mijn vorige busreis naar Zuid-Frankrijk kwamen de douanen controleren en haalden ze een drugkoerier van de bus. Zowel de Fransen als de Duitsers waren bij de controle correct en rustig.
Voor de foto’s onderweg heb ik 3 analoge-fototoestellen bij. Ik zit in mijn Lomo periode en daarom heb ik een wegwerp panorama camera waarmee bovenstaande foto genomen is, een wegwerp die ik hergebruik en mijn Lomo LC-A+ No Nukes bij. Ik verwacht dat de analoge, amateurachtige beelden bij de sfeer van Berlijn passen.

Openbaar vervoer

Berlijn heeft een goed uitgebouwde metro. Met ‘U’ en ‘S’ lijnen. De U rijdt onder- en de ‘S’ rijdt bovengronds. Zoals te verwachten staan er in het busstation borden, die naar de verschillende lijnen wijzen. We weten dat ons hotel vlak bij een station van lijn U55 ligt en gaan daarom op zoek naar het ‘U’ metrostation. We vinden het logisch dat de pijl naar een trap naar beneden wijst.

In een ongekende stad is het altijd wat zoeken.Maar hier lijkt het mee te vallen. Dat zal de ‘Duitse grundlichkeit’ zijn. Vol vertrouwen gaan we dan ook naar beneden. En komen in een ondergrondse ruimte met pilaren en borden die naar de metro verwijzen.

We zijn ervan overtuigd dat we juist zitten, maar we hebben het mis. Van hier beneden kan je alleen terug naar boven. Het is een soort ondergrondse straat. Een pijl naar beneden, wil zeggen dat je links de hoek moet omslaan.

Af en toe stappen muzikanten op en af. Net zoals bij ons kijkt iedereen dan de andere kant op. Op deze foto staat links beneden een stukje van de middenvinger van mijn linker hand. Is dat voldoende om te bewijzen dat ik in Berlijn was?

Cultuur

Overal in de stad kom je in aanraking met kunst.

In een soort VW-shopping center in Friedrichstraße staat tussen de VW’s een actuele Bugatti die constant gefotografeerd wordt. Daar neem ik dus geen foto van. Op -1 loopt een tentoonstelling met als thema ‘Diva und Heldin’.

Een beetje verder staat dit kunstwerk gemaakt van autowrakken (denk ik) tussen de roltrappen.

De Berlijnse Lomoshop is de tweede grootste van de wereld. Ik neem er deze dubbel opname van de vitrine en een stuk Lomowall. Eigenlijk ben ik er nog altijd niet uit of ik Lomografie kunst of kitsch vind. Ik vind het in elk geval plezant.

Kitsch

Het Oost-Duitse verleden wordt dik in de verf gezet. Zelfgenoegzaam wijst men erop hoeveel beter het nu is. Het Oost-Duitse verleden is koopwaar.

Op het vroeger Checkpoint Charley hebben ze een kiosk nagebouwd waar je je kan laten fotograferen met een man met Amerikaans en/of Russisch uniform. Je kan ook je (nep) paspoort laten afstempelen met Oost-blok stempels.

Heel de bedoening heeft een hoog kitsch gehalte.

100m verder staan de Trabants klaar voor een Trabant safari door Berlijn

En komen er constant bussen aangereden voor een bezoek aan een stukje muur en  Checkpoint Charley. Toerisme op zijn best.

Het is goedkoop wat lacherig te doen bij het zien van zo’n TV en zo’n staanlamp. Maar zo zagen die zaken er in het Westen in de 50- en 60-ties ook uit. Wat verder staat, om nog maar eens onze superioriteit te bewijzen, een bureau met een bakelieten telefoon en een schrijfmachine. Maar de muur was al lang gevallen als hier de politie de PV’s nog met twee vingers op schrijfmachines tikte.

Respect

Het is zinloos de geschiedenis zwart-wit voor te stellen met goeden aan de ene en slechten aan de andere kant.

De spoetnik op Cafe Moskou op de Karl Marx Allee herinnert eraan dat de technologie misschien minder verfijnd was, maar dat ze wel werkte. De Russen hebben dan wel de wedloop naar de maan verloren, op ruimtevaart gebied stonden ze hun mannetje.

De ingang is versierd met een prachtige mozaïek. Terwijl ik de foto’s neem, komt een goed geklede wat oudere dame langs die zegt: “Mooi he, het is nu gerestaureerd maar je mag er niet meer in. Het is verkocht aan een of andere bedrijvengroep.”

Alle panorama foto’s zijn met een wegwerp genomen, alle andere met mijn lomo LC-A+ No Nukes.

Bekijk ook deel twee: Berlin Graffiti

Over Flash

Mijn eerste foto's maakte ik nog voor ik een tiener was. Ondertussen is het een passie. Hoewel ik alle scheikundige processen van beeldvorming heb geleerd, ben ik nog steeds in de ban van de magie van analoge fotografie. Digitaal mag dan voordelen hebben, analoog is meer fun.
Dit bericht werd geplaatst in Uitstappen en reizen en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Oost West Berlijn Best

  1. de mon zegt:

    Sterk ! Zowel de foto’s als de begeleidende teksten !

  2. pionikko zegt:

    ijverig aan ‘t werk geweest ! mijn favoriet zijn de ‘autowrakken’ :) groetje

  3. Nil zegt:

    Plezante trip naar waar ik als kind even heb gewoond… ‘t zou wel interessant zijn om eens te gaan zien of ik wel nog iets herken (ik was daar ter plaatse toen de voorloper van de muur, rollen prikkeldraad, werd aangesleept)… moet nog ergens foto’s hebben van de erg lege pleinen rond het Brandenburger Tor… getrokken met een Agfa Click I, als ik me nog goed herinner :-)

  4. zana@telenet.be zegt:

    thanx 4 sharing! Nu heb ik zin om er zelf naartoe te gaan ;-)

  5. (D)OCULAR zegt:

    zeer knappe reeks, ik heb genoten van je uitstapje naar berlijn. De analoge foto’s passen perfect bij de sfeer, zoals je al vermoede.

Geef een reactie

